Procedury postępowania w przypadku
naruszenia Kodeksu Etyki
§ 1. Postanowienia ogólne.
- Procedury postępowania w przypadku naruszenia Kodeksu Etyki dotyczą pracowników samorządowych zatrudnionych w Urzędzie Miejskim w Kietrzu.
- Procedury postępowania stanowią uzupełnienie innych przepisów normujących sytuację prawną pracowników Urzędu Miejskiego w Kietrzu i nie mogą pozostawać z nimi w sprzeczności.
§ 2. Sposoby informacji o przypadkach naruszenia Kodeksu Etyki.
- O przypadkach naruszenia przez pracownika Urzędu Miejskiego w Kietrzu Kodeksu Etyki mieszkańcy i interesanci mogą zgłaszać informacje na piśmie bądź wypełnić odpowiednią ankietę ogólnie dostępną wg wzoru stanowiącego załącznik do niniejszych procedur.
- Pisemne informacje od mieszkańców (za wyjątkiem anonimów) są sprawdzane przez Burmistrza lub wyznaczoną przez niego inną osobę i kwalifikowane do rozpatrzenia pod kątem naruszenia obowiązków służbowych czy Kodeksu Etyki.
- Jeżeli pisemna informacja nie dotyczy naruszenia przez pracownika jego obowiązków, lecz naruszenia innych przepisów Kodeksu Etyki, Burmistrz lub wyznaczone przez niego osoba przekazuje pismo do Komisji Etyki.
- Ankiety wypełniane przez mieszkańców są analizowane wg potrzeb przez Komisję Etyki, a raportowanie i omawianie dokonywane jest dwa razy do roku na zebraniach ogólnych pracowników Urzędu.
§ 3. Komisja Etyki Urzędu Miejskiego w Kietrzu .
- Burmistrz Kietrza powołuje w Urzędzie Komisję Etyki, w liczbie 5 osób spośród pracowników, których staż pracy w Urzędzie wynosi minimum 5 lat i nie byli karani w ciągu ostatniego roku karą porządkową lub w ciągu ostatnich 3 lat karą dyscyplinarną.
- Członkowie Komisji spośród siebie wybierają Przewodniczącego Komisji Etyki.
- W przypadku, gdy postępowanie dotyczy członka Komisji Etyki, podlega on wyłączenia z udziału w rozpoznawaniu sprawy.
- Burmistrz niezwłocznie odwołuje członka Komisji Etyki w przypadku ukarania go karą porządkową lub dyscyplinarną.
- Komisja Etyki obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego wg potrzeb, a w terminach półrocznych zobowiązana jest przedstawić raport, o którym mowa w § 2 ust.4.
- Dla prawomocności obrad niezbędny jest udział przynajmniej połowy członków Komisji.
- Sprawy rozstrzygane są zwykłą większością głosów, a w przypadkach równej liczbie głosów „za” i „przeciw” decyduje głos Przewodniczącego Komisji.
§ 4. Do zadań Komisji Etyki należy:
1) analiza i monitorowanie postrzegania Kodeksu Etyki przez pracowników Urzędu,
2) prowadzenie postępowania wyjaśniającego w przypadku powzięcia informacji o naruszeniu przez pracownika Kodeksu Etyki,
3) podjęcie decyzji o zastosowaniu sankcji dyscyplinujących określonych w § 5, w stosunku do pracownika, który naruszył postanowienia Kodeksu Etyki,
4) informowanie Burmistrza i pracowników o stopniu postrzegania Kodeksu Etyki przez pracowników,
5) prowadzenie rejestru udzielonych kar dyscyplinujących.
§ 5. Postępowanie przed Komisją Etyki.
- Komisja Etyki wszczyna postępowanie wyjaśniające w każdym przypadku powzięcia nie budzących wątpliwości i możliwych do zweryfikowania informacji o naruszeniu Kodeksu Etyki przez pracownika Urzędu,
- W przypadku złożenia wniosku na piśmie Komisja może wezwać nadawcę pisma w celu złożenia dodatkowych wyjaśnień,
- Przed powzięciem decyzji o zastosowaniu sankcji dyscyplinujących Komisja jest zobowiązana umożliwić pracownikowi złożenie wyjaśnień, w celu zweryfikowania informacji o naruszeniu Kodeksu Etyki.
§ 6. Sankcje dyscyplinujące.
Pracownik, w stosunku do którego Komisja Etyki uznała, że dopuścił się on naruszenia postanowień Kodeksu Etyki, otrzymuje od Komisji pisemny wytyk, o którym Komisja informuje pracowników Urzędu na najbliższym zebraniu pracowników.
]]>