Protokół XV sejsji - 27.12.2007 r. Kietrz, dnia 27 grudnia 2007 roku
PROTOKÓŁ Nr XV /2007
sesji Rady Miejskiej w Kietrzu
w dniu 27 grudnia 2007 roku.
Sesję rozpoczęto o godz. 13,00
Stan Rady: 14 radnych
Obecnych na sesji: 14 radnych
W posiedzeniu uczestniczą:
- Burmistrz Kietrza
- Zastępca Burmistrza
- Starosta Głubczyc - Józef Kozina
- Skarbnik Gminy
- Sekretarz Gminy
- Sołtysi: Nowa Cerekwia, Rogożany, Lubotyń, Wojnowice, Dzierżysław, Rozumice, Ludmierzyce , Pilszcz, Nasiedle. Ściborzyce Wlk
Posiedzenie otworzył Przewodniczący Rady Miejskiej Franciszek Sobczuk, powitał zebranych radnych i gości, następnie przedstawił porządek obrad.
W głosowaniu jawnym i porządek obrad przyjęto jednogłośnie.
Ad. 3. Przyjęcie protokołu XIV sesji Rady z dnia 29 listopada 2007 roku.
Do treści protokołu nie wniesiono uwag.
W głosowaniu jawnym treść protokołu przyjęto jednogłośnie.
 Ad. 4. Informacje:
- Burmistrz Kietrza złożył informację o swojej pracy w okresie międzysesyjnym – w załączeniu do protokołu,
- Przewodniczący Komisji rewizyjnej złożył informację z posiedzenia tej komisji – jak w protokole posiedzenia,
Ad. 5. Zapytania i wolne wnioski.
- T. Grabczyński - 17 grudnia 2007r. z Z-cą Burmistrza uczestniczyłem w spotkaniu w Starostwie w Raciborzu ze Starostami z Czech. W wyniku spotkania ustalono, że w styczniu odbędzie się spotkanie z właścicielami drogi Ściborzyce - Sudice. Strona czeska postawiła po swojej stronie znak zakaz wjazdu. Proponuję przygotować wspólny wniosek - Kietrz, Sudice, Ściborzyce Wlk co do użytkowania tego przejścia przez nas i aby to przejście otworzyć.
- F. Sobczuk - w okresie przedświątecznym śmieci nie zostały wywiezione. Od nowego roku ceny śmieci nie posegregowanych wzrosną. Mój wniosek to zwiększyć ilość pojemników albo zobligować firmę do prężniejszego działania. Następna sprawa to Burmistrz czytał w swoim sprawozdaniu o wydzierżawianiu dużej ilości działek. Proszę określić jakie są tego przesłanki.
- Starosta Józef Kozina - w sprawie wypowiedzi radnego T. Grabczyńskiego - jest to droga powiatowa, bez zgody powiatu proszę nic nie ustalać, proszę nas informacje o ustaleniach i ewentualnych planach związanych z tą drogą.
- L. Dudek - na ul. Okrzei pojemnik na szkło od dwóch miesięcy jest zdewastowany. Śmieci leżą porozrzucane na ziemi. Wniosek do firmy o wymianę pojemnika.
- Sołtys Ściborzyce Wlk M. Leśniak - przeprosił za swoje zachowanie na ostatniej sesji w sprawie dożynek. Dożynki są narzędziem w ręku Burmistrza a dla nas sołtysów jest to zadanie priorytetowe i równocześnie promocja wsi. Kolejność organizowania dożynek nie odbyło się w duchu demokracji. Niektóre wioski są faworyzowane.
- Sołtys Nasiedla J. Kopaniecki - podziękował za spotkanie 15 grudnia 2007r. w Nasiedlu, na którym obecny był też Poseł RP A. Krupa. Spotkanie było bardzo udane. Mam też kilka pytań do Burmistrza:
- W tym roku kończy się kadencja dożynek i trzeba się zastanowić i naradzić co dalej. 25 października 2007r na sesji RM nic nie było mówione na ten temat. Burmistrz spotkał się z naszym proboszczem i przedstawił nas w złym świetle.
- Następna sprawa to remont drogi szkolnej. Miała być robiona w tamtym roku i do tej pory nic nie zostało zrobione. Chciałbym dostać zapewnienie, że ta droga w 2008 roku zostanie zrobiona.
- ul. Kolejowej - droga powiatowa w Nasiedlu została załatana odcinkami. Czy na wiosnę jest możliwość zebrania pobocza. Jest ono wyższe o 15 cm.
- Starosta J. Kozina - odpowiem na to ostatnie pytanie gdyż dotyczy to drogi powiatowej. W tym roku zrobiliśmy 60 tys. metrów bieżących ścinki pobocza. Nie wiem czy na drugi rok będzie to możliwe, jest planowane ale nie mogę dać gwarancji. Jeżeli zima nie będzie ostra to postaramy się to zrobić.
- F. Sobczuk - zniszczenia po wywozie buraków są duże np.: droga Rogożany-Wojnowice. Czy nie można zmusić Cukrownie, przewoźników i właścicieli pól do naprawienia tych szkód.
- Starosta J. Kozina - prawnych możliwości nie ma. Prawnie można tylko zmusić te podmioty do usunięcia zanieczyszczeń z dróg. Jest to duży problem dlatego wiosną wystosuję pismo do Cukrowni w tej sprawie.
Ad. 6. Wyrażenie opinii przez Radę w sprawie przekazania części kontraktu NFZ w 2008r. dla SP ZOZ w Głubczycach firmie FALCK - ratownictwo medyczne i firmie GAMBRO - dializoterapia.
Starosta Józef Kozina przedstawił obecną sytuację z działalności obydwu firm. Z firmą GAMBRO współpracuje się dobrze, nie mamy z nią żadnych problemów, żadnych zastrzeżeń co do jej działalności i poziomu świadczonych usług. Do firmy FALCK mamy małe zastrzeżenia co do ich rozliczeń finansowych za ubiegłe lata i do poziomu usług medycznych. Obowiązkiem jest zebranie ze wszystkich jednostek powiatu opinii w tej sprawie
- A. Taratuta - dużo w szpitalu zmieniło się na plus w ostatnim czasie. Czy mamy przychylić się do tej opinii pozytywnie, czy nie. Co Pan myśli na ten temat.
- Starosta J. Kozina - prawdopodobnie 2 mln. zł. zostanie nam umorzone z zadłużenia szpitala. Proponuję wyrazić pozytywną opinię w tej sprawie. W sprawie firmy FALCO nie podejmiemy żadnej uchwały do czasu wyjaśnia wszystkich wątpliwości. Jeżeli nie wyjaśnią nam wszystkiego to nie podejmiemy uchwały w ich sprawie i nie będzie żadnego problemu.
- A. Suchecki - jeżeli dojdzie do cesji, czy starostwo będzie miało nad tym kontrolę
- Starosta - kontrolę będzie sprawował NFZ w Opolu, my nie. Nie mamy obawy, że firmy nie będą świadczyć usług albo zmienią zakres swojej działalności, ponieważ sporo zainwestowały - m.in.: gruntownie wyremontowały budynki, w których się mieszczą.
Innych uwag nie wniesiono.
Rada Miejska w Kietrzu wyraziła pozytywną opinię w sprawie przekazania części kontraktu NFZ przewidzianego w 2008r. dla SP ZOZ w Głubczycach firmie „FALCK” Medycyna na wykonywanie usług w zakresie ratownictwa medycznego oraz firmie „GAMBRO” Heath Care Poland na realizację świadczeń zdrowotnych w zakresie dializoterapii - jednogłośnie.
Ad. 7. Uchwalenie budżetu miejskiego na rok 2008.
Komentarz przedstawił Burmistrz Kietrza. W październiku projekt budżetu na 2008 rok został przygotowany, w listopadzie wszystkie komisje Rady dyskutowały dwa razy nad tym projektem. Opinie były pozytywne. Projekt budżetu został złożony do uchwalenia w RIO w Opolu. Opinię z RIO otrzymaliśmy pozytywną z jednym zastrzeżeniem - brak wyszczególnienia w budżecie rezerwy celowej z przeznaczeniem na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego. Dlatego w § 10 uchwały budżetowej rezerwa celowa została podzielona na ogólną i celową. Prośba aby ten budżet w takiej postaci uchwalić. Jest on bardzo ambitny, jest dużo zadań do realizacji wg. dotacji.
Przewodniczący Rady odczytał uchwały RIO w sprawie opinii o przedłożonym przez Burmistrza Kietrza projekcie budżetu na 2008r. i uchwałę w sprawie opinii o możliwości sfinansowania deficytu budżetowego i prawidłowości prognozy kwoty długu.
Do przedłożonego projektu nie wniesiono więcej uwag.
Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały. W głosowaniu jawnym uchwałą przyjęto jednogłośnie – Uchwała Nr XV/81/2007.
Ad. 8. Podjęcie uchwał w sprawach:
      8.1 zmiana budżetu miejskiego na rok 2007
- radni otrzymali materiały.
Komentarz do uchwały przedstawiła Skarbnik Gminy. Jest to uchwała czyszcząca, korygująca pewne dane jak w komentarzu do uchwały.
Do przedłożonego projektu nie wniesiono uwag.
Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały. W głosowaniu jawnym uchwałą przyjęto jednogłośnie – Uchwała Nr XV/82/2007.
    8.2. uchwalenia rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi na 2008 rok – radni otrzymali materiały.
Komentarz do uchwały przedstawił Sekretarz Gminy. Od 2003 roku od wejścia w życie ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie co roku podejmowana jest na sesji taka uchwała. Jest ona potrzebna po to aby można było realizować zadania i dofinansowywać organizacje pożytku publicznego i organizacje pozarządowe. Do przedłożonego projektu nie wniesiono uwag.
Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały. W głosowaniu jawnym uchwałę przyjęto jednogłośnie Uchwała Nr XV/83/2008.
     8.3. gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych – radni otrzymali materiały.
Komentarz przedstawił Sekretarz Gminy. Co roku musi być ta uchwała podejmowana. Składa się z trzech części: działalność społeczna, profilaktyka i rozwiązywanie problemów społecznych oraz gminny program przeciwdziałania narkomanii. Co roku niektóre zadania się powtarzają. Wymogiem ustawowym jest przedstawienie co zostało zrobione w poprzednim roku a co będziemy robić w roku następnym.
- T. Grabczyński - dobrze by było aby w okresie zimowym zatrudnić osoby do otwierania, pilnowania i zamykania świetlic wiejskich. Wpłynęłoby to dobrze na dzieci, które nudzą się i spożycie alkoholu przez nieletnich na pewno zmaleje. Czy nie można wprowadzić takiego zadania do tej strategii i wtedy można sfinansować to z funduszu przeciwdziałania alkoholizmowi.
- Sekretarz - nie ma to nic wspólnego z profilaktyką przeciwdziałania alkoholizmowi. Chodzi o profilaktykę i pomoc osobom uzależnionym od alkoholu, a nie o osoby pilnujące świetlic. Jest to niezgodne z przepisami i niestety nie ma takiej możliwości finansowania tego z tej dziedziny. Takie działania należą do zadań MGOK w Kietrzu.
- A. Taratuta - 2-3% PKB budżet państwa wydaje na profilaktykę rozwiązywania problemów alkoholowych. Jaki jest dochód budżetu gminy ze sprzedaży alkoholu.
- Sekretarz - ok. 140 tys. za 2007 rok i spożytkowane zostało to w dobrym kierunku.
- Sołtys Pilszcza E. Stankiewicz - proszę poszukać w Internecie jest tam fundacja Kamińskiego, która zajmuje się pomocą dla dzieci i tam można znaleźć pieniądze na świetlice wiejskie.
- P. Duda - w uchwale jest zapis, że komisja alkoholowa współpracuje z komisją mieszkaniową. My jako komisja chcąc przyznać mieszkanie osobie w nagłej, trudnej sytuacji życiowej w trybie pilnym jesteśmy zablokowani ustawowo.
- Sekretarz - w ekstremalnych sytuacjach trzeba znaleźć jakieś rozwiązanie. Prawo jest złe gdyż osoba maltretowana musi szukać mieszkania zastępczego, a nie osoba która maltretuje. Trzeba robić wszystko aby znaleźć mieszkanie zastępcze dla maltretowanej rodziny.
Do przedłożonego projektu nie wniesiono więcej uwag.
Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały. W głosowaniu jawnym uchwałę przyjęto jednogłośnie – Uchwała Nr XV/84/2008.
     8.4. plan pracy Rady Miejskiej – radni otrzymali materiały
Do przedłożonego projektu nie wniesiono uwag.
Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały. W głosowaniu jawnym uchwałę przyjęto jednogłośnie – Uchwała Nr XV/85/2008.
     8.5. zgoda na utworzenie na terenie miasta Kietrz podstrefy Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej „INVEST-PARK” – radni otrzymali materiały.
Komentarz do uchwały przedstawił Burmistrz. Pomimo problemów z przyłączeniem do katowickiej albo wałbrzyskiej specjalnej strefy ekonomicznej chcielibyśmy jeszcze w tym roku wejść do której ze stref. Jeżeli nam się to nie uda to będziemy próbować na drugi rok. Staramy się o spotkanie w Ministerstwie Gospodarki w tej sprawie. Jeżeli spotkanie dojdzie do skutku i będziemy wiedzieli na pewno do której strefy powinniśmy należeć to wtedy będziemy zmieniać tą uchwałę. Na razie chciałbym aby podjąć tą uchwałę w takiej postaci jaka jest teraz.
Do przedłożonego projektu nie wniesiono uwag.
Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały. W głosowaniu jawnym uchwałę przyjęto jednogłośnie – Uchwała Nr XV/86/2008.
     Ad. 9. Odpowiedzi na zapytania i wolne wnioski.
- J. Matela - w odpowiedzi na pytanie p. F. Sobczuk: - rzeczywiście śmieci nie zostały wywiezione, jest to niedopatrzenie firmy. Jesteśmy teraz w okresie przejściowym, nie mamy jeszcze sfinalizowanej umowy dotyczącej wywozu śmieci. Firma będzie robiła cesje umów z właścicielami nieruchomości, z każdym osobno. Dlatego w przyszłości będziemy starać się dopracować wszystkie szczegóły. Worki na śmieci będzie można kupować na ul. Głubczyckiej 3, będzie tam biuro firmy i u każdego Sołtysa - 1 zł. za worek. Ze strony Gminy i naszej firmy Hydrokan nie było niedopatrzenia to firma NAPRZÓD trochę zaniedbała swoje obowiązki.
- F. Sobczuk - może trzeba powiększyć liczbę kontenerów, jest ich za mało.
- Burmistrz - jeżeli kontenery są przepełnione to zarządca powinien zgłosić firmie ten fakt i wtedy firma ma obowiązek wywieźć śmieci. Jeżeli chodzi o dzierżawę działek - działki wydzierżawiamy na 3 lata. Jak kończy się okres dzierżawy, przeważnie jest to koniec roku. Żeby można je było dalej dzierżawić ogłasza się to publicznie i całą procedurę przeprowadza się od początku dlatego jest ich tak dużo, szczególnie początkiem roku.
- w odpowiedzi na pytanie p. L. Dudka - zdewastowany pojemnik na szkło na ul. Okrzei - kontenery na śmieci będą powoli znikać i będziemy przechodzić na segregację śmieci w workach. Kontenery zostaną tylko na dużych osiedlach. Gmina będzie odchodzić od własności kontenerów gdyż jest to interes firmy wywożącej śmieci.
- w odpowiedzi na pytanie Sołtysa Ściborzyc Wlk M. Leśniak - w sprawie dożynek - na ostatniej sesji dyskutowaliśmy o tej sprawie i dzisiaj jeszcze raz nie będę się powtarzał. Odsyłam do protokołu z poprzedniej sesji. Jeżeli chodzi o demokrację to rację mają ci co są i oni decydują, a nie ci co ich nie ma.
- w odpowiedzi na pytanie Sołtysa Nasiedla J. Kopaniecki - dożynki i remont drogi - na sesji październikowej mówiłem o spotkaniu sołtysów z Posłem Markowiakiem i że będziemy omawiać sprawę dożynek. Jest to w protokole proszę zajrzeć. Remont ul. Szkolnej jest ujęty w planie remontów na ten rok i będzie wykonany.
 Ad. 10. Informacje bieżące.
- F. Sobczuk - odczytał pismo Związku Nauczycielstwa Polskiego - Zarząd Oddziału w Kietrzu - w sprawie podwyższenia wynagrodzenia dla pracowników niepedagogicznych. Powiedział, że Rada Miejska nie decyduje o wysokości wynagrodzenia tych pracowników. Dyrektor szkoły o tym decyduje, on dostaje pewną kwotę i on dzieli ją na poszczególnych pracowników. W styczniu jest sesja poświęcona oświacie, wtedy można szerzej ten temat omówić. Oświadczenia lustracyjne proszę składać w biurze rady albo u Sekretarza.
- Burmistrz - grupa tych osób była u mnie na spotkaniu. To prawda nie zarabiają dużo. Zaproponowałem im, że zastanowimy się nad nimi na komisjach. Rada może jedynie określić wskaźnik podwyżki % o jaki mogą wzrosnąć płace a reszta jest w rękach pracodawcy.
- Z-ca Burmistrza l. Wilk - 4 sołectwa zgłosiły się do turnieju sołect, każdy dostał informację. Proponuję aby zakończenie odbyło się w Dzierżysławiu 2 marca br. Mam też dla wszystkich zainteresowanych analizę kosztów funkcjonowania placówek oświatowych za 2007 rok - zostaną wysłane meilem albo będą do wglądu u mnie lub w biurze rady.
Na zakończenie sesji przewodniczący Rady złożył wszystkim życzenia świąteczne i noworoczne.
Na tym protokół zakończono.
Posiedzenie zakończono o godz. 16,00. Protokołowała: J. Wach.
]]>
Joanna Wach Joanna Wach Dorota Buch Dorota Buch 2008-01-22 15:08:56 2008-01-22 15:08:56 2008-01-23 09:39:12 2008-01-23 10:39:12