Protokół XIII sesji - 25.10.2007 r. Kietrz, dnia 25 października 2007 roku
 
PROTOKÓŁ Nr XIII /2007
sesji Rady Miejskiej w Kietrzu
w dniu 25 października 2007 roku.
 
Sesję rozpoczęto o godz. 13,00
Stan Rady: 15 radnych Obecnych na sesji: 14 radnych
 
W posiedzeniu uczestniczą: - Burmistrz Kietrza - z-ca Burmistrza - Skarbnik Gminy - Sekretarz Gminy
- Radny Powiatowy: Radosław Gorzko
- Komendant Komisariatu Policji w Kietrzu nadkom. Zbigniew Masiuk
- Komendant Straży Miejskiej w Kietrzu Roman Pasikowski
- Sołtysi: Kozłówki, Rogożany, Lubotyń, Ludmierzyce , Rozumice, Pilszcz Wojnowice, Dzierżysław,
 
Posiedzenie otworzył Przewodniczący Rady Miejskiej Franciszek Sobczuk, powitał zebranych radnych i zaproszonych gości oraz przedstawił porządek obrad.
 
Ad. 3. Przyjęcie protokołu XII sesji Rady z dnia 27 września 2007 roku.
Do treści protokołu nie wniesiono uwag. W głosowaniu jawnym treść protokołu przyjęto jednogłośnie.
 
Ad. 4. Informacje:
- Burmistrz Kietrza złożył informację o swojej pracy w okresie międzysesyjnym – w załączeniu do protokołu, Poinformował też, że w dniu dzisiejszym wyjeżdża do Katowic do Konsulatu Republiki Czeskiej, gdzie o godz. 15,00 zostanie mu wręczony Medal honorowy za długoletni aktywny wkład w rozwój czesko-polskiej współpracy transgranicznej przyznany przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych Republiki Czeskiej. Medal wręczy Pan Josef Byrtus – Konsul Generalny Republiki Czeskiej. Gmina Kietrz współpracuje z samorządami czeskimi od 1992 r., owocem tej współpracy są m.in. wspólne polsko-czeskie projekty dotyczące płaszczyzny kulturalnej, sportowej i samorządowej.
- Przewodniczący Komisji miejskiej złożył informację z wspólnego posiedzenia komisji miejskiej i mieszkaniowej – jak w protokole posiedzenia,
- Przewodniczący Komisji wiejskiej złożył informację z wspólnego posiedzenia komisji wiejskiej i rewizyjnej – jak w protokole posiedzenia.
- Przewodniczący Komisji mieszkaniowej złożył informację z posiedzenia komisji - jak w protokole posiedzenia.
 
Ad. 5. Zapytania i wolne wnioski.
- Cz. Świętanowski - sołtys Kozłówki - poprosił o zaproszenie sołtysów na posiedzenie komisji opiniującej przyszłoroczny budżet.
- F. Sobczuk - weźmiemy to pod uwagę i wyślemy informację, kiedy odbędzie się komisja opiniująca budżet. - Burmistrz Kietrza - wszystkie posiedzenia sesji czy komisji rady są to posiedzenia otwarte. Można brać w nich udział, ale tylko jako słuchacz, bez prawa głosu.
 
Ad. 6. Debata o stanie bezpieczeństwa.
Komendant Straży Miejskiej - Roman Pasikowski - przedstawił sprawozdanie z działalności Straży Miejskiej za rok 2007 - w załączeniu do protokołu.
Komendant Komisariatu Policji - Zbigniew Masiak - przedstawił informację o stanie zagrożenia w gminie Kietrz - w załączeniu do protokołu.
- T. Grabczyński - pytanie do pana Z. Masiuka - struktura pracy Policji w Kietrzu, jakie jest zapotrzebowanie policji i z czego to wynika. Drugie pytanie: co mówią przepisy o zabrudzeniach dróg z powodu wywozu buraków.
- Z. Masiuk - Komendant Komisariatu Policji w Kietrzu - strukturę działania komisariatu określa Komenda Powiatowa Policji i zatwierdzone jest to przez Komendę Główną. Komisariat policji w Kietrzu liczy 17+1 etatów i mamy szansę w przyszłym roku na jeszcze jeden etat. Potrzebujemy więcej policjantów na terenie gminy ale na obsadę komisariatu nie mamy żadnego wpływu. W sprawie zabrudzenia dróg - obowiązek posprzątania spoczywa na tym kto je wywozi. Firma robiąca wywóz buraków powinna ustawić tablicę ostrzegawczą. Liczymy na sygnały od mieszkańców w tej sprawie, jak ktoś zauważy zanieczyszczenia pasa ruchu to proszę dzwonić, przyjedziemy i ta osoba będzie musiała oczyścić drogę.
- Cz. Świętanowski - Sołtys Kozłówki - trzeba zobowiązać firmy zajmujące się wywozem buraków aby ustawiały znaki ostrzegawcze i pilnowały czystości dróg w tym czasie. Dobrym pomysłem jest też zorganizowanie na terenie Kietrza małego miasteczka ruchu drogowego i prowadzenie edukacji najmłodszych. Następne pytanie to ilu jest dzielnicowych na terenie gminy, jak są oni rozdzieleni na danym terenie i jaki jest kontakt z mieszkańcami.
- Z. Masiuk - Komendant Komisariatu Policji w Kietrzu - liczba dzielnicowych - 5 osób na 2 gminy( Kietrz, Branice). Jeden dzielnicowy - wiejski, dwóch dzielnicowych jest w Kietrzu i dwóch w gminie Branice. Jeżeli chodzi o miasteczko ruchu drogowego dla dzieci to popieram ten pomysł. Skontaktuję się z wydziałem ruchu drogowego, dowiem się jak to funkcjonuje w innych miastach i potrzebne będzie na pewno zawiązanie jakiegoś komitetu i można spróbować coś w tym kierunku zrobić.
- K. Tracz - chciałbym się dowiedzieć co robi się w sprawie walki z narkomanią. Ludzie mówią, że w naszym mieście jest diler narkotykowy i jest cały czas na wolności. Dlaczego nic nie robi się w tej sprawie.
- Z. Masiuk - narkomania jest to duży problem szczególnie wśród młodzieży. Są podjęte działania operacyjne, których nie mogę ujawnić. To, że wszyscy wiedzą o istnieniu dilera nie znaczy, że można coś od razu zrobić. Trzeba tej osobie udowodnić sprzedaż narkotyków, udokumentować wszystko. Jeżeli ktoś ma informacje na ten temat to może przyjść i my wszystkie informacje sprawdzimy. Potrzebna jest tu duża pomoc społeczeństwa w tej sprawie.
- A. Taratuta - czy policja ma prawo monitować do właściciela drogi o załatanie np. dziur.
- Z. Masiuk - właściciel drogi powinien robić przegląd dróg na jesień i wiosnę. Po stwierdzeniu ubytków na drodze powinien je jak najszybciej usunąć. W razie uszkodzenia auta właściciel danej drogi powinien zapłacić za to uszkodzenie.
- Cz. Świętanowski - pytanie do R. Gorzko - radnego powiatu - na drodze Kietrz-Kozłówki mierzy się, zaznacza dziury już istniejące i dalej cisza, służby drogowe nic nie robą w sprawie załatania tych dziur.
- R. Gorzko - droga Kietrz-Kozłówki jest to droga wojewódzka. Zarząd dróg wojewódzkich nad tym czuwa. Nasza grupa, która zajmuje się drogami powiatowymi działa dobrze i jest nad tym nadzór z powiatu.
- E. Andruchowicz - droga Wojnowice jest to droga powiatowa i nic nie jest na niej robione.
- R. Gorzko - drogi są remontowane wg. harmonogramu i dostępnych środków. Są to remonty ciągłe a nie zadaniowe. Na drugi rok starosta będzie się kontaktował bezpośrednio z sołtysami i wszystkie drogi wymagające remontu będą sukcesywnie robione.
- F. Sobczuk - spadek przestępczości o 60% jest to dużo. Z czego to wynika.
- Z. Masiuk - wykrywalność przestępczości w gminie wzrosła do 88% i jest to przestępczość ogólna. Struktura przestępczości się zmieniała - najgroźniejsze przestępstwa, rozboje, pobicia - jest coraz mniej. Dużo ludzi wyjechało za granicę i problem przestępczości przesunął się teraz na inne państwa.
- A. Wojtowicz - w czasie dni wolnych - sobota, niedziela - obserwuje się znaczną dewastację mienia komunalnego - powyrywane znaki drogowe, popalone, powywracane kosze. Czy planuje się zwiększenie patroli policji w tym okresie.
- Z. Masiuk - bardzo chętnie chciałbym zwiększyć patrole w tym okresie ale jest to niemożliwe ze względu na ludzi. Okresowo będziemy starali się częściej patrolować miasto w tym czasie.
- E. Andruchowicz - jakie uprawnienia ma straż graniczna. Czy może kontrolować dokumenty pojazdu i stan techniczny auta.
- Z. Masiuk - straż graniczna może przeprowadzić kontrolę dokumentów i ogólny stan techniczny pojazdu np.: działanie oświetlenia, sygnalizacji dźwiękowej, wyposażenie auta w gaśnicę, trójkąt itp.
- F. Sobczuk - prawidłowe oświetlenie ulic to też bezpieczeństwo dla mieszkańców. Konieczne jest egzekwowanie od zakładu energetycznego aby co jakiś czas kontrolował godziny zapalania się i gaśnięcia oświetlenia.
- L. Wilk - jeżeli ktoś zauważy jakieś złamanie porządku powinien zawiadomić odpowiednie służby. Policja musi mieć poparcie w społeczeństwie. Będzie to w jakimś stopniu bezpieczeństwo dla nas i naszych rodzin przed potencjalną przestępczością.
- L. Dudek - na zachodzie honorem jest współpraca obywateli z policją. U nas w świadomości jest coś innego. Trzeba zmienić mentalność ludzi, wyjść do ludzi i uświadomić mieszkańcom, że współpraca z policją jest konieczna i nie jest hańbą.
- Z. Masiuk - liczymy cały czas na to aby ludzie przychodzili, dzwonili i zgłaszali nam przypadki łamania prawa. Informacja złożona przez mieszkańców nie musi być od razu protokołowana, można ją złożyć anonimowo. Telefony alarmowe 112, 997 wszystkie połączenia z tymi telefonami i rozmowy są automatycznie nagrywane ale dzwoniąc można też anonimowo złożyć zawiadomienie. Chodzi o to, że mając jakiś sygnał, informację od ludzi możemy jechać na miejsce zdarzenia, sprawdzić ją i interweniować.
- A. Wójtowicz - przy zespole szkół działa grupa porządkowa, która współpracuje z policją. Radiowóz przejeżdża koło szkoły dwa razy w ciągu dnia. Jest to też dobry pomysł na współpracę z policją dla innych szkół. Innych uwag nie wniesiono.
 
Ad. 7. Podjęcie uchwał w sprawach:
7.1. wyboru ławników do Sądu Rejonowego w Głubczycach - radni otrzymali materiały.
Przewodniczący Rady przedstawił krótki komentarz do projektu uchwały i poinformował o warunkach ważności głosu. Stanisław Antoszczyszyn członek komisji opiniującej kandydatów na ławników przedstawił informację o pracy komisji i odczytał protokół z tego posiedzenia - w załączeniu do protokołu.
Powołanie Komisji skrutacyjnej - zgłoszenie kandydatur: Zgłoszono kandydatury:
- Henryka Lechowicza
- Jana Czekańskiego
- Andrzeja Taratuty
Zgłoszeni kandydaci wyrazili zgodę na udział w pracach komisji. Przewodniczący Rady wniósł o zamknięcie listy kandydatów. W głosowaniu jawnym skład komisji skrutacyjnej przyjęto - jednogłośnie. Członkowie komisji rozdali karty do głosowania i przeprowadzili głosowanie tajne. Po podliczeniu głosów i sporządzeniu protokołu wyborców przewodniczący komisji J. Czekański przedstawił wyniki wyborów - protokół i zabezpieczone głosy w aktach sesji. Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały.
W głosowaniu jawnym treść uchwały przyjęto jednogłośnie - Uchwała Nr XIII/67/2007.
 
7.2.stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego - radni otrzymali materiały.
- F. Sobczuk - ze względu na śmierć jednego z członków rady potrzebne jest podjęcie tej uchwały. Do przedłożonego projektu nie wniesiono uwag. Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały.
W głosowaniu jawnym treść uchwały przyjęto jednogłośnie - Uchwała Nr XIII/68/2007.
 
7.3.zatwierdzenie planu rozwoju miejscowości Kozłówki - radni otrzymali materiały.
Komentarz do uchwały przedstawił z-ca Burmistrza. Sołectwo Kozłówki przystępując do programu Odnowa Wsi stworzyło strategię rozwoju miejscowości aby móc starać się o pieniądze z UE. Do przedłożonego projektu nie wniesiono uwag. Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały.
W głosowaniu jawnym treść uchwały przyjęto jednogłośnie - Uchwała Nr XIII/69/2007.
 
7.4. zmiany budżetu miejskiego na rok 2007 - radni otrzymali materiały.
Komentarz do uchwały przedstawiła Skarbnik Gminy. Omówiła szczegółowo plan dochodów i wydatków budżetowych, plan rozchodów i wydatków inwestycyjnych - jak w materiałach sesji. Do przedłożonego projektu nie wniesiono uwag. Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały. W głosowaniu jawnym treść uchwały przyjęto jednogłośnie - Uchwała Nr XIII/70/2007.
Za zgodą Przewodniczącego salę obrad opuścił radny H. Lechowicz.
 
Ad. 8. Odpowiedzi na zapytania i wolne wnioski.
Brak zapytań.
 
Ad. 9. Informacje bieżące.
Przewodniczący Rady: - złożył informację o oświadczeniach majątkowych radnych - w załączeniu do protokołu, - odczytał propozycję szkolenia dla członków rady.
- L. Wilk - poinformował o godzinie wyjazdu na turniej siatkówki w ramach Festiwalu Kultury Powiatowej.
 
Na tym protokół zakończono.
Posiedzenie zakończono o godz. 15.40.
Protokołowała: J. Wach.
]]>
Joanna Wach Joanna Wach Zuzanna Świerc Zuzanna Świerc 2007-11-09 12:25:34 2007-11-09 12:25:34 2007-11-09 12:39:48 2007-11-09 13:39:48