Protokół VII sesji - 26.04.2007 r. Kietrz, dnia 26 kwietnia 2007 roku

PROTOKÓŁ Nr VII/2007
Sesji Rady Miejskiej w Kietrzu
w dniu 26 kwietnia 2007 roku
 
Sesję rozpoczęto o godz. 13.00
Stan Rady: 15 radnych
Obecnych na sesji: 15 radnych
 
W posiedzeniu uczestniczą:
- Burmistrz Kietrza - Zastępca Burmistrza - Skarbnik Gminy - Sekretarz Gminy
- Sołtysi: Rozumice, Ludmierzyce, Lubotyń, Wojnowice, Pilszcz, Dzierżysław, Nowa Cerekwia, Nasiedle, Ściborzyce Wielkie, Rozumice
- Kierownik MGOPS R.Kasprzycki
 
Posiedzenie otworzył Przewodniczący Rady Miejskiej Franciszek Sobczuk i powitał zebranych.
-F. Sobczuk - chciałbym bardzo serdecznie podziękować Pani Aleksandrze Skalskiej za jej pracę. Zaczynając pracę w urzędzie była młodą osobą i przez ponad 20 lat obsługiwała posiedzenia Rady Miejskiej. Składam serdeczne podziękowania od Rady i radnych, sołtysów, Burmistrza.
 
Ad. 2. Podziękowania byłym sołtysom za ich pracę.
Burmistrz Kietrza - co jakiś czas kończy się kadencja z wyboru. Tak stało się w tym roku. Część z Państwa zrezygnowała z kandydowanie, część nie została wybrana. Za ofiarną pracę na rzecz lokalnych społęczności należy się Wam podziękowanie. Chciałbym wręczyć listy gratulacyjne i drobne upominki.
Burmistrz podziękował P. Grabczyńskiemu - sołtysowi Ściborzyc Wielkich, P. Szczepanikowi - sołtysowi Rozumic, P. Kozinie - sołtysowi Dzierzysławia oraz najdłużej pełniącemu funkcję sołtysa (24 lata) P. Bednarskiemu - sołtysowi Lubotynia.
 
Ad. 3. Przedstawienie porządku obrad.
Przewodniczący Rady Franciszek Sobczuk przedstawił porządek obrad i wniósł o ujęcie w porządku obrad dodatkowej uchwały:
1. w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kietrzu za rok obrachunkowy 2006 - w punkcie 8.3 porządku obrad która, to z przyczyn niezależnych, nie mogła być przygotowana w stosownym terminie.
Innych uwag nie wniesiono.
W głosowaniu jawnym zaproponowaną poprawkę przyjęto jednogłośnie.
Porządek obrad uwzględniający przyjęty wniosek w głosowaniu jawnym przyjęto jednogłośnie.
 
Ad. 4. Przyjęcie protokołu VI sesji rady z dnia 29 marca 2007 roku.
Do treści protokołu nie wniesiono uwag. W głosowaniu jawnym protokół przyjęto jednogłośnie.
 
Ad. 5 .Informacje: - Burmistrz Kietrza złożył informację o swojej pracy w okresie międzysesyjnym - w załączeniu do protokołu, - Przewodniczący Komisji rewizyjnej złożył informację z posiedzenia tej komisji – jak w protokole posiedzenia, Uwag do przedstawionych sprawozdań nie wniesiono.
 
Ad. 6.Zapytania i wolne wnioski.
- J. Foryś - Czy sołectwo Lubotyń może liczyć na jakieś środki pieniężne z tytułu przystąpienia do programu Odnowa Wsi,
- A. Taratuta - chciałbym podziękować Panu Burmistrzowi za walkę o drogę z Pilszcza do Opawy i za pomoc w załatwieniu sprawy nawozów azotanowych. W najbliższym czasie ma być przepis byłej strażnicy i czy w związku z tym można byłoby zakwalifikować ją dla repatriantów. Co ze stacją PKP w Pilszczu. Kto jest jej właścicielem.
- E. Stankiewicz - gościliśmy u siebie studentów z Wydziału Historyczno - Architektonicznego z Wrocławia. Promotorem ich pracy jest prof. Kęsik. Interesują ich archeologiczne wykopaliska na terenie gminy Kietrz. Pod koniec czerwca mamy otrzymać z Uniwersytetu pracę na ten temat.
- T. Grabczyński - w którym miejscu jest sprawa drogi 1-46(obwodnica Opawa - Racibórz)
- P. Duda - w naszej miejscowości jest dużo budynków zaniedbanych, które straszą swoim wyglądem np. na ul. Głubczyckiej. Jest to wizytówka miasta. Są to w większości budynki prywatne. Czy można coś z tym zrobić.
 
Ad.7. Analiza sprawozdania z wykonania budżetu gminy za rok 2006.
W komentarzu do sprawozdania - analizowanego przez wszystkie stałe komisje Rady - Burmistrz przedstawił plan dochodów i wydatków budżetu, przebieg zmian planu na przestrzeni roku oraz sumy końcowe zamykające budżet.
Dzięki pozyskanym z zewnątrz środkom i oszczędnemu gospodarowaniu udało się zamknąć budżet z różnicą dochodów i przychodów nad wydatkami i rozchodami w kwocie ponad 100 tys. zł. co stanowi nadwyżkę środków z poprzedniego roku do dyspozycji w 2007 roku. Stan zobowiązań wymagalnych na koniec 2006 roku wynosił prawie 700 tys. zł. i jest on spowodowany zbyt długim okresem oczekiwania na dofinansowanie zrealizowanych zadań ze środków unijnych. Oczekiwaliśmy na środki na „Wodociąg Rozumice” - środki z EFRR, cztery mikroprojekty - środki z funduszy Unii Europejskiej, „Ochrona obszaru pogranicza…” - środki z funduszy pomocowych Unii Europejskiej. Gdyby dopłaty z funduszy unijnych do zrealizowanych projektów były realizowane w krótszym czasie to w naszym budżecie nie występowałoby zjawisko zobowiązań wymagalnych. Jeżeli radni mają jeszcze jakieś zapytania lub wnioski prosi o ich zgłoszenie.
- P. Duda - dopłaty na Domy Pomocy Społecznej 12-13 tys. zł miesięcznie to dużo. Ile średnio wychodzi to na jedną osobę.
- R. Kasprzycki( Kierownik OPS w Kietrzu) - utrzymanie jednej osoby wynosi ok. 1500 - 1800 zł. m-cznie. W zależności od standardu domu. 70% płaci podopieczny, resztę gmina chyba, że rodzina, wstępni, zstępni mają 1000 zł. netto na osobę w rodzinie to wtedy możemy od nich ściągnąć pieniążki na utrzymanie tego podopiecznego w ośrodku. Jest to zadanie własne gminy i gmina musi sfinansować pobyt mieszkańców gminy Kietrz w tych domach. Więcej uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Komisji rewizyjnej przedstawił pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu o sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2006 rok oraz uchwałę tej komisji zawierającą pozytywną opinię o sprawozdaniu oraz opinię o wniosku o udzielanie absolutorium wyrażoną przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Uchwale Nr 198/2007 składu Orzekającego tej izby z dnia 18 kwietnia 2007 roku.
Rada nie zgłosiła uwag do przedstawionych dokumentów. Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały o udzieleniu absolutorium Burmistrzowi Kietrza.
W głosowaniu jawnym uchwałę przyjęto jednogłośnie ( 15 głosów za, 0 przeciw, 0 wstrzymujących się) - Uchwała Nr VII/43/2007.
 
Ad. 8.Podjęcie uchwał.
8.1.przystąpienie do sporządzenia zmian w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego miasta Kietrz - radni otrzymali materiały.
Burmistrz Kietrza - nasz plan zawiera pewne błędy. Jedna z naszych mieszkanek zorientowała się, że w obecnym planie jej działka została zakwalifikowana jako teren zalewowy. Pani ta chciała dokończyć budowę domu ale nie może gdyż bank na podstawie obecnego planu zagospodarowania przestrzennego nie chce udzielić jej kredytu, dlatego zwróciła się do nas o zmianę tego planu. Niestety nie jest to proces prosty i szybki. Mamy już firmę, która będzie wprowadzać wszystkie zmiany w planie, ale potrwa to przynajmniej do końca roku. Proszę o przyjęcie uchwały w celu podjęcia dalszych działań.
- F. Sobczuk - ze strony urbanistyczno - konsultacyjnej były pewne uwagi do zespołu opracowującego ten plan ale nie zostały one uwzględnione w tym planie. Te obostrzenia, które narzuciła nam firma w planie są zbyt restrykcyjne, odstępstwa od planu są bardzo małe. Przy rzece Troi cały pas ziemi jest zaznaczony jako zalewowy. Budując teraz dom można mieć rzeczywiście bardzo duże problemy. Co można zrobić aby ten plan odnosił się także do innych działek i był bardziej przyjazny dla nas.
- J. Matela - planowanie planu zagospodarowania przestrzennego wiąże się z dwoma etapami. Pierwszy etap - to studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, drugi etap - to plan zagospodarowania przestrzennego powiązany ze studium. W pierwszej kolejności musimy zatem zmienić studium a póżniej plan zagospodarowania przestrzennego. Myślę, że do końca roku się z tym uporamy.
- P. Duda - w gminie jest duże zapotrzebowanie na działki budowlane. Czy robi się coś w tym kierunku aby je znaleźć i uwzględnić w nowym planie zagospodarowania przestrzennego.
- J. Matela - mamy takie działki, w pierwszej kolejności chcemy zagospodarować i sprzedać tzw plomby - puste przestrzeni pomiędzy budynkami w zwartej zabudowie.
Więcej uwag do projektu uchwały nie wniesiono. Przewodniczący odczytał treść uchwały. W głosowaniu jawnym uchwałę przyjęto jednogłośnie - Uchwała Nr VII/44/2007.
 
8.2. zmiany budżetu miejskiego na rok 2007 - radni otrzymali materiały.
Skarbnik Gminy przedstawiła komentarz do projektu uchwały - w załączeniu do protokołu. Do projektu uchwały nie wniesiono uwag. Przewodniczący odczytał treść uchwały. W głosowaniu jawnym uchwałę przyjęto jednogłośnie -Uchwała Nr VII/45/2007.
 
8.3. Zatwierdzenie sprawozdania finansowego Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kietrzu za rok obrachunkowy 2006 - radni otrzymali materiały.
Komentarz do uchwały przedstawił Kierownik OSP w Kietrzu Pan Ryszard Kasprzycki - w załączeniu do protokołu.
- A. Taratuta - chciałbym podziękować za pomoc osobom, które w ramach prac interwencyjnych pomagały rolnikom w Pilszczu w pracach polowych w zeszłym roku.
- R. Kasprzycki - w tym roku też mają po 40 godz. m-cznie i mogą pomóc
- F. Sobczuk - kto sprawuje nadzór nad tymi pracownikami
- R. Kasprzycki - te osoby podlegają nadzorowi Pana Andrzeja Ciury oraz sołtysa
- J. Foryś(sołtys Lubotynia) - a co w sytuacji, jeśli zlecę tej osobie jakąś pracę i jej się coś stanie,
- J. Matela - jest to uregulowane odpowiednimi przepisami, są to prace społecznie użyteczne i odpowiedzialność nie spada na sołtysa. Jeżeli te osoby nie chcą pracować to proszę je kierować do nas i my podejmiemy odpowiednie kroki. Oprócz tego przechodzą szkolenie BHP. Mają pracować po 10 godz. w tygodniu.
- A. Suchecki - (pytanie do p. Kasprzyckiego kierownika OSP)Czy zauważył Pan lepszą sytuację na rynku pracy. Spada bezrobocie a tym samym mniej osób zwraca się o pomoc do opieki społecznej. Jak wygląda orzecznictwo chorobowe.
- R. Kasprzycki - jest trochę lepiej, z roku na rok ludzie młodzi zaraz po studiach rejestrują się jako bezrobotni na krótko i albo znajdują pracę albo wyjeżdżają za granicę i wyrejestrowują się. Ale są ludzie tzw. weterani bezrobocia, którzy są od dawna na bezrobociu i nie umieją, nie chcą sami znaleźć sobie pracy. Wiele osób choruje na choroby nowotworowe. Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności najczęściej wydaje orzeczenia o niepełnosprawności osobom z dysfunkcjami widocznymi. Komisja przy ZUSie niejednokrotnie weryfikuje te orzeczenia, jednak wciąż liczba osób niepełnosprawnych się zwiększa. Dużo ludzi zostaje w domu i opiekuje się chorymi dziećmi, osobami starszymi.
- F. Sobczuk - dodatki mieszkaniowe. Ile jest osób, które mieszkają w domach jednorodzinnych i pobierają takie dodatki
- R. Kasprzycki - jest to nikły %. Większość pobierających dodatki są to osoby mieszkające w mieszkaniach komunalnych, mieszkania z kombinatu, mieszkania spółdzielcze
- T. Grabczyński - wydatki na pochówek. Jak to wygląda indywidualnie
- R. Kasprzycki - osoba samotna - ok. 2 tys. zł. - to koszt wykopania grobu, trumny, krzyża, konduktu. Jeżeli ktoś umiera poza miejscem zamieszkania, dochodzą koszty przewozu i przechowania zwłok w chłodni.
- A. Wojtowicz - wiele osób figuruje jako bezrobotne a pracuje za granicą i pobiera zasiłek
- R. Kasprzycki - tu jest problem. Trudno jest udowodnić, że dana osoba pracuje za granicą bo sama nasza wiedza nie wystarczy, musimy mieć dowód aby zawiesić zasiłek. Jeżeli nie pobiera zasiłku to możemy ją skierować na prace interwencyjne, wtedy zgłosi się lub nie. Do projektu uchwały nie wniesiono więcej uwag.
Przewodniczący odczytał treść uchwały. W głosowaniu jawnym uchwalę przyjęto jednogłośnie - Uchwała Nr VII/46/2007.
 
Ad. 9. Odpowiedzi na zapytania i wolne wnioski.
- Burmistrz Kietrza - w odpowiedzi na pytanie Pani sołtys Lubotynia - na każde nowo przyjęte sołectwo do programu Odnowa Wsi przysługuje 1 tys. zł. i są one dostępne.
- Jeżeli chodzi o zagospodarowanie strażnicy i dworca PKP w Pilszczu to dostaliśmy pismo od Rady Liderów z prośbą o zapoznanie się z tym problemem. Jeżeli chcielibyśmy przystosować strażnicę na budownictwo mieszkaniowe to wymaga ona gruntowego remontu. Pomysł dobry ale musimy dla repatriantów znaleźć pracę, muszą mieć gwarancję zatrudnienia .
Po drugie - kwestia dojazdu do pracy, szkoły, sklepu - pisząc do nich trzeba to wszystko uwzględnić w zaproszeniu . Na każdą rodzinę można dostać 110 tys. zł. około 30 - 35 tys. zł. to wyposażenie na życie. Pozostanie ok. 70 tys. zł. W tym budynku może zamieszkać 6 rodzin. Musimy mieć w budżecie pieniądze zagwarantowane ok. 600 tys. zł. na sam remont. Jest dużo argumentów za ale trzeba się zastanowić. - Stacja PKP - trzeba się rozeznać co Kolej Polska chciały za to. Są nam dłużni za zobowiązania podatkowe. Możemy w budżecie zaplanować pieniądze i kupić to od nich albo przejąć to w formie rekompensaty bezgotówkowej za ich zobowiązania wobec nas i my będziemy pokrywać koszty eksploatacji - prąd, wodę, gaz. I co dalej. Jak można to zagospodarować aby przynosiło zyski i nie dokładać. Potrzebny jest konkretny pomysł na to przejęcie. Szkoda aby to przejąć i ma to zniszczeć.
- Droga 1-46 - od strony Czech ma być to droga krajowa - u nas - droga wojewódzka. Marszałek województwa zobowiązał się prowadzić dalej rozmowy w tej sprawie. Zwrócę się po sesji do Marszałka co dalej z tą sprawą. - Jeżeli chodzi o stare, zaniedbane budynki, które straszą swoim wyglądem - możemy jedynie zwrócić się z pismem do właściciela w formie prośby o uporządkowanie posesji, naprawę, rozbiórkę.
 
Ad.10. Informacje bieżące.
- Przewodniczący odczytał pismo ZGŚ Opolskiego na temat działalności informacyjnej, szkoleniowej, badawczej i doradczej Związku w okresie od dnia 21 lutego 2007 r.
- L. Wilk - rozpoczęliśmy tworzenie projektu kanalizacji Gmin Dorzecza Rzeki Troi. Chciałbym zwrócić się o zgodę na sposób rozliczania się z gminą Branice. Chcielibyśmy rozliczać się pół na pół.
- P. Duda - o jakie kwoty chodzi
- L. Wilk - na razie nie możemy jeszcze tego określić. Dopiero firma projektowa określi nam dokładnie ile to będzie kosztować. Na budowę kanalizacji będziemy starać się o pieniądze z funduszy unijnych. Teraz chcemy wziąć kredyt z Banku Ochrony Środowiska tylko na samo przygotowanie dokumentacji. Dlatego nie możemy nic na razie określić w kwotach.
- S. Antoszczyszyn - w umowie między związkami międzygminnymi były już zagwarantowane pieniądze na budowę kanalizacji
- J. Matela - w umowie związku jest określony sposób jego finansowania. Musimy zastanowić się nad powołaniem koordynatora, który będzie zarządzał wszystkim. Koszt inwestycji wyniesie ok. 22 mln. zł jest to cały nasz budżet roczny. Część pieniędzy musimy zabezpieczyć w budżecie gminy, a o resztę będziemy się starać z unii. Kolejną możliwością jest utworzenie wraz z Gminą Branice podmiotu, który będzie projektem zarządzał i będziemy to wspólnie finansować. Inną ewentualnością jest oddanie urządzeń w zarząd firmie „HYDROKAN” . Przewodniczący poprosił radnych o zgodę w kwestii przygotowania dokumentów na ten projekt. Rada wyraziła taką zgodę.
- L. Wilk - w dniu dzisiejszym wydarzył się wypadek w Radyni gmina Głubczyce. Bramka na boisku przycisnęła 14 letnie dziecko śmiertelnie. Prośba do sołtysów o sprawdzenie wyposażenia boisk, placów zabaw.
 
Na tym protokół zakończono.
Posiedzenie zakończono o godz. 16.00.
Protokołowała J. Wach.
]]>
Joanna Wach Joanna Wach Zuzanna Świerc Zuzanna Świerc 2007-06-12 12:59:37 2007-06-12 12:59:37 2007-06-12 15:17:22 2007-06-12 17:17:22