taryf na wodę i ścieki – radni otrzymali materiały Komentarz do tematu przedstawił Prezes “Hydrokan” – Zygmunt Bondarewicz – jak w przedłożonych materiałach. Spada zużycie wody i odbieranych ścieków, Kombinat korzysta z własnych studni, zlikwidowano duży wyciek na osiedlu ul. Głowackiego. Koszty stałe (80% wszystkich kosztów) ciągle rosną, konieczne są remonty, modernizacje (Chróścielów), zaproponowane taryfy to podwyżka na przetrwanie, obawia się, że nie wyjdą nawet na “0”.
- A. Bednarski – prosi o informacje na temat przyłącza do Lubotynia,
- Z. Bondarewicz – podjęto prace dokumentacyjne, do czerwca br winna być gotowa,
- P. Beleć – o ile przekroczona jest norma manganu w Chróścielowie,
- Z. Bondarewicz – przekroczenie normy, wynoszącej 0,05 mg/l waha się w granicach od 0,06 do 0,1 przy czym większe notuje się tuż za ujęciem natomiast w sieci jest w miarę dobre. O wynikach badań wody gmina jest na bieżąco informowana, są one generalnie dobre.
Innych uwag nie wniesiono.
W głosowaniu jawnym przedłożone propozycje cen wody i ścieków zaopiniowano pozytywnie głosami: 5 za, 0 przeciw i 1 wstrzymującym się .
regulaminu dostarczania wody – radni otrzymali materiały. W komentarzu Prezes “Hydrokan” poinformował, że konieczność modyfikacji uchwalonego w 2002 roku regulaminu wymogła zmiana obowiązującego prawa, przedstawił różnice obecnego projektu do poprzedniej regulacji.
- F. Sobczuk – czy są kryteria dotyczące maksymalnego ciśnienia wody,
- Z. Bondarewicz – maksymalne ciśnienie wynosi 6 atmosfer, u nas jest ciśnienie w granicach 4-5 atmosfer, wszędzie tam gdzie występuje wyższe są reduktory,
- F. Sobczuk – nie ujęto tego w regulaminie proponuje więc w § 6 pkt 2 skreślić wyraz “minimalne”,
- Z. Bondarewicz – dokument powstał na bazie wzoru z ministerstwa, jest on jeszcze zmieniany, w dniu dzisiejszym dostarczył dokument poprawiony (min. w tej kwestii) i ten będzie głosowany przez Radę,
dyskutowano również kwestie warunków przyłączania do sieci i odmowy przyłączenia.
Innych uwag nie wniesiono.
W głosowaniu jawnym, jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowano projekt regulaminu.
stawek czynszu na lokale mieszkalne – radni otrzymali materiały. W komentarzu do przedłożonych materiałów Dyrektor Działu Mieszkaniowego “Hydrokan” P. Elżbieta Lechowicz poinformowała, że do niedawna maksymalna stawka czynszu była ograniczona i wynosiła 3% wartości odtworzeniowej co w naszej gminie dawało stawkę ok. 6 zł/m2. Nigdy tego pułapu nie osiągnęliśmy, nasza maksymalna stawka to 2,50 zł/m2 a średnia 1,60 zł/m2 daje 0,8% wartości odtworzeniowej. Obecnie czynsze zostały uwolnione, teoretycznie więc nie ma przeszkód podnoszenia stawek. Gmina sprzedaje dużo mieszkań (35 w 2005 roku) z reguły o wyższym standardzie, w administracji pozostają te, w których czynsz jest niski a potrzeby (i wymagania lokatorów) duże. Stad też ich niepokój budzi sprzedaż lokali użytkowych, które dają dochód umożliwiający pokrycie kosztów utrzymania lokali mieszkalnych. Przedłożono radnym trzy propozycje podwyżki czynszu przy czym najbardziej optymalna jest propozycja II (o 10%), również z przyczyn technicznych, tę więc propozycję sugeruje radnym pod rozwagę.
Na pytania radnych poinformowała o ściągalności należności czynszowych oraz możliwości instalowania podzielników ciepła.
W wyniku dyskusji pod głosowanie poddano II wersję podwyżki czynszu (tj o 10%) – propozycja przyjęta została jednogłośnie.
Ad. 2. Zaopiniowanie propozycji oddania w najem lokalu użytkowego.
Burmistrz poinformowała, iż najemca lokalu użytkowego przy ul. Wojska Polskiego (pizzeria) zamierza zrezygnować z najmu, w to miejsce wpłynęły 2 wnioski o najem w drodze wskazania. Przed laty przyjęto zasadę oddawania w najem lokali użytkowych w drodze przetargu, od tej zasady odstąpiono w jednym tylko przypadku (sklep “Nina”) i obecnie nasz lokal znajduje się w prywatnym obrocie wtórnym (15.000 zł), z którego nie mamy korzyści. Jednym z wnioskodawców jest krewna właściciela pizzerii a zarazem pracownica tego lokalu – prosi komisję o zajęcie stanowiska w tej kwestii.
Dodatkowo Sekretarz Gminy wyjaśnił, iż sytuacja dodatkowo skomplikowała się, ponieważ właściciel pizzerii nie wypowiedział umowy a jedynie “poinformował” zarządcę, że nie zamierza płacić za cały lokal, zamierza go podzielić i płacić tylko za część, przy czym w wyniku proponowanego podziału jemu przypadłby w udziale lokal z pełnym zabezpieczeniem sanitarnym, natomiast do dyspozycji pozostawia część bez jakiegokolwiek zaplecza, nie rozstrzyga również kwestii wspólnych mediów tj. centralnego ogrzewania, energii elektrycznej, gazu, wody. Uważa, że tę sprawę musimy raz jeszcze wyjaśnić i w tej sytuacji prosi komisje o opinię co do zasady – w przetargu, czy ze wskazaniem.
W głosowaniu jawnym, jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowano zasadę oddawania w najem lokali użytkowych w drodze przetargu.
Ad. 3. Zaopiniowanie propozycji zniesienia osiedli w Kietrzu.
W komentarzu Burmistrz, na podstawie 12 letnich doświadczeń, stwierdził, że osiedla w mieście nie spełniają swej roli, nie można im przypisać żadnych zadań, nawet nie można dokonać wyboru władz osiedla (raz na 4 lata) ze względu na bardzo niską frekwencję na zebraniach osiedlowych. Społeczeństwo nie jest zainteresowane działalnością jednostek posiadających niewielkie kompetencje i nie dysponujących żadnymi środkami. W sprawie zmiany granic miasta (Krotoszyn) musimy przeprowadzić konsultacje społeczne i tu marazm władz osiedli jest przeszkodą stąd propozycja zniesienia osiedli; konsultacje w tej sprawie możemy przeprowadzić wspólnie z konsultacjami dot. Krotoszyna.
W wyniku dyskusji, w głosowaniu jawnym, jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowano propozycję zniesienia osiedli w mieście.
Ad. 4. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Kietrz – radni otrzymali materiały.
W komentarzu do tematu Kierownik Ref. Ochrony środowiska poinformowała, że w wyniku zmiany ustawy zachodzi konieczność podjęcia nowych regulacji dotyczących czystości i porządku w gminie. Będą one jeszcze zmieniane ponieważ już jest zapowiadana zmiana ustawy.
W dyskusji poruszono kwestie hodowli gołębi (w art. 34 pkt 5 skreślić wyraz “rozproszonej”), sprzeczności art. 7 pkt 1 podpunkt 7 z zapisem art. 43 pkt 7 litera “c”, ogólnikowości niektórych zapisów regulaminu, niespójności z planem przestrzennym zagospodarowania miasta. Dyskutowano także o powstawaniu dzikich wysypisk, ograniczeniu wjazdu na wysypisko deponowaniu gruzu oraz odśnieżaniu chodników.
Odpowiadając na poruszone sprawy P. Jadwiga Wróbel poinformowała, że na kolejne posiedzenia komisji w tej sprawie zaproponuje modyfikację spornych zapisów ewentualnie inne, dozwolone prawem, rozwiązania.
Ad. 5. Sprawy bieżące.
Burmistrz Kietrza przedstawił – informacyjnie - pismo w sprawie restrukturyzacji ZOZ Głubczyce natomiast Przewodniczący Rady poruszył sprawę potrzeby przedłużenia czasu pracy kasy w Urzędzie Miejskim – w odpowiedzi Burmistrz zobowiązał się zbadać możliwości i wyjaśnić kwestie.
Na tym protokół zakończono.
Posiedzenie zakończono o godz. 16,oo.
Protokołowała: A. Skalska
Przewodniczący Komisji
Kietrz, dnia 9 lutego 2006 roku
PROTOKÓŁ Nr /2006
wspólnego posiedzenia Komisji ds. rozwoju miasta, oświaty i usług oraz Komisji ds. mieszkaniowych, rodziny i spraw socjalnych w dniu 9 lutego 2006 roku
Posiedzenie rozpoczęto o godz. 13,3o
Stan komisji: - miejskiej – 5 członków; obecnych – 4 członków
- mieszkaniowej – 4 członków; obecnych – 3 członków
Nieobecny: S. Idzi (członek obu komisji)
W posiedzeniu uczestniczą: - Sekretarz Gminy
- Wiceprzewodniczący Rady
- Kier. Ref. ochrony środowiska
- Prezes “Hydrokan”
- Dyrektor dz. mieszkaniowego “Hydrokan”
Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji mieszkaniowej – Piotr Duda – powitał zebranych i przedstawił porządek obrad – jak w zawiadomieniu – z uwzględnieniem (w poz. 1) dosłanego później materiału dot. zaopiniowania projektu uchwały w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Kietrz.
Do zaproponowanego porządku nie wniesiono uwag.
Ad. 1. Zaopiniowanie projektu regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Kietrz – radni otrzymali materiały.
Temat omówiła P. Jadwiga Wróbel (Kier, ref. ochrony środowiska) w kontekście zmiany przepisów prawnych w tej materii. Prosi o ewentualne uwagi, propozycje lub pytania.
- L. Dudek – zanotował szereg skarg na firmę P. Kuta – spalają resztki poprodukcyjne co jest bardzo uciążliwe dla mieszkańców,
- J. Wróbel – do gminy również dotarły skargi i gmina to kontroluje, mimo iż jest to obowiązek Starostwa. Dokonują kontroli, spisują notatki, kompletują inną dokumentację, w tym fotograficzną i przekazują starostwu. Starostwo przeprowadziło kontrolę, która nie potwierdziła skarg. W najbliższym czasie przeprowadzona zostanie kolejna kontrola o której zawiadomiono również Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska – być może ta przyniesie spodziewane efekty.
Dyskutowano o przestrzeganiu zapisów uchwały, kontroli jej realizacji i sposobach egzekwowania jej zapisów, nawiązaniu kontaktów ze szkołami w celu jej popularyzacji i uwrażliwienia młodzieży na sprawy ochrony środowiska.
W wyniku dyskusji, w głosowaniu jawnym, jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowano projekt regulaminu.
Ad. 2. Zaopiniowanie projektów:
2.1. taryf na wodę i ścieki – radni otrzymali materiały.
W dodatkowym komentarzu do tematu Prezes “Hydrokan” – Z. Bondarewicz – poinformował, że proponuje się podwyżkę o 3.85% tj. o 9 groszy w cenie wody i ścieków przy założeniu wyniku spółki na “0” lub, przy niekorzystnych warunkach, ze stratą.
W dyskusji stwierdzono, że propozycja cenowa spółki nie jest zbyt wygórowana ale jednocześnie wyrażono obawę, że przy systematycznym wzroście wszystkich cen i opłat ludzie w końcu przestaną płacić. Prezes spółki wyjaśnił, że w każdej sytuacji są tacy odbiorcy, osoby prawne i fizyczne, którzy notorycznie, od lat, nie płacą, mimo spraw sądowych.
W głosowaniu jawnym zaproponowaną cenę wody (2,43 zł) zaopiniowano pozytywnie 4 głosami za, 0 przeciw, przy 3 wstrzymujących się.
W głosowaniu jawnym zaproponowaną cenę ścieków (2,46) zaopiniowano pozytywnie 5 głosami za, 0 przeciw, przy 2 wstrzymujących się.
2.2. regulaminu dostarczania wody – radni otrzymali materiały.
Komentarz do regulaminu przedstawił Prezes “Hydrokan” – są to zmiany wymuszone zmianą przepisów prawnych, materiał przekazany radnym już się trochę zdezaktualizował, na sesję przesłany zostanie uaktualniony tekst. Przedstawił zmiany do tekstu pierwotnego przesłanego radnym i odpowiedział na pytania radnych dotyczących norm ryczałtowego poboru wody oraz modernizacji i budowy nowej sieci.
W głosowaniu jawnym, jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowano projekt regulaminu.
2.3. stawek czynszu na lokale mieszkalne – radni otrzymali materiały.
Dodatkowy komentarz do przedłożonych materiałów przedstawiła P. Elżbieta Lechowicz, Dyrektor działu mieszkaniowego “Hydrokan”, stwierdzając, że średnia stawka czynszu w naszej gminie (1,60 zł) to ledwie 0,8% wartości odtworzeniowej lokali stąd ciągły brak środków na remonty i naprawy. Ubywa nam lokali mieszkalnych, tych o wysokim standardzie (w 2005 sprzedano 35 mieszkań), pozostaję te, które wymagają ciągłych remontów i w których czynsz jest najniższy. Bardziej jednak niepokoi sprzedaż lokali użytkowych, z których opłaty pozwalają utrzymać substancję mieszkaniową.
W wyniku dyskusji prowadzący obrady poddał pod głosowanie propozycję podwyżki stawki czynszowej o 10 %. Propozycję, w głosowaniu jawnym, przyjęto jednogłośnie.
Ad. 3. Zaopiniowanie propozycji oddania w najem lokalu użytkowego.
Sekretarz Gminy wyjaśnił, że sprawa dotyczy lokalu pizzerii i jest cokolwiek skomplikowana ponieważ najemca nie złożył wypowiedzenia najmu tylko pismo informujące o zamiarze podziału lokalu, przy czym proponowany przezeń podział jest nie do przyjęcia ponieważ zamierza zatrzymać całe zaplecze, w tym sanitarne, dla siebie a także nie proponuje rozgraniczenia mediów (energia elektryczna, centralne ogrzewanie).
Wpłynęły (do gminy) dwa wnioski o najem tego lokalu uważa jednak, że do czasu wyjaśnienia sytuacji, należy wstrzymać się z jakąkolwiek opinią.
Komisje pozostawiły sprawę bez rozpatrzenia.
Ad. 4. Zaopiniowanie propozycji zniesienia osiedli w Kietrzu.
W komentarzu Sekretarz Gminy stwierdził, że osiedla w mieście nie spełniają swej roli, ze względu na bardzo niską frekwencję na zebraniach osiedlowych nie można skutecznie przeprowadzić żadnych uzgodnień, często nawet nie można wybrać władz osiedla jak to miało miejsce w tej kadencji w osiedlu nr 2. Społeczeństwo nie jest zainteresowane działalnością jednostek posiadających niewielkie kompetencje i nie dysponujących żadnymi środkami. W sprawie zmiany granic miasta (Krotoszyn) musimy przeprowadzić konsultacje społeczne możemy je więc połączyć z konsultacjami w sprawie likwidacji osiedli.
W wyniku dyskusji, w głosowaniu jawnym, jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowano propozycję likwidacji osiedli w mieście.
Ad. 5. Sprawy bieżące.
Sekretarz Gminy przedstawił pismo w sprawie restrukturyzacji ZOZ Głubczyce i wyjaśnił, że zwrócono się do nas o opinię ponieważ prawo wymaga opinii wierzycieli restrukturyzowanej jednostki a takim byliśmy na koniec 2004 roku w odniesieniu do ZOZ. Dług ten został w 2005 roku spłacony.
Wniosek, jednogłośnie, zyskał pozytywną opinię.
Podniesiono ponadto sprawę niewłaściwego zachowania kierowcy wożącego dzieci oraz spóźniania się nauczycieli – opiekunów dzieci.
Na tym protokół zakończono.
Posiedzenie zakończono o godz. 16,3o.
Protokołowała: A. Skalska
Przewodniczący Komisji
]]>
Zuzanna Świerc
Zuzanna Świerc
Zuzanna Świerc
Zuzanna Świerc
2006-02-21 14:06:00
2006-02-21 14:06:00
2006-02-21 14:06:00
2006-02-21 15:06:00