Nagłówek strony

Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

  • BIP
  • Godło RP
ˆ

2007

Szczegóły informacji

Protokół VI sesji - 29.03.2007 r.

Informacja ogłoszona dnia 2007-04-23 10:22:19 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne

Akapit nr 1 - brak tytułu

Kietrz, dnia 29 marca 2007 roku

PROTOKÓŁ Nr VI/2007
sesji Rady Miejskiej w Kietrzu
w dniu 29 marca 2007 roku.
 
Sesję rozpoczęto o godz. 13,00
Stan Rady: 15 radnych
Obecnych na sesji: 15 radnych
 
W posiedzeniu uczestniczą: - Burmistrz Kietrza - Zastępca Burmistrza - Skarbnik Gminy - Sekretarz Gminy - Starosta Głubczycki J. Kozina - Radna powiatu D. Rudnicka, - Prezes ZNP D. Szwiec - Kierownik Ref. Ochrony Środowiska UM J. Wróbel - Prezes „HYDROKAN” E. Bondarewicz
- Sołtysi: Kozłówki, Lubotyń, Chróścielów, Nasiedle, Ściborzyce, Rozumice, Rogożany, Ludmierzyce, Wojnowice, Pilszcz, Dzierżysław, Nowa Cerekwia
- Liderzy „Odnowy wsi”: J. Jacheć, A. Polak, D. Rudnicka, S. Taratuta, T. Grabczyński
 
Ad. 2. Przyjęcie ślubowania radnego Rady Miejskiej w Kietrzu
Przewodniczący Rady odczytał rotę ślubowania radnego - radny Przemysław Krawiec wypowiedział słowo: „ślubuję; tak mi dopomóż Bóg”.
 
Ad. 3. Przedstawienie porządku obrad.
Posiedzenie otworzył Przewodniczący Rady Miejskiej Franciszek Sobczuk, powitał zebranych radnych i zaproszonych gości oraz przedstawił porządek obrad. Przewodniczący Rady wniósł o ujęcie w porządku obrad dodatkowej uchwały:
1. w sprawie uzupełnienia składów osobowych stałych komisji Rady Miejskiej w Kietrzu
- w punkcie 8.8 porządku obrad, która to, z przyczyn niezależnych, nie mogła być przygotowana w stosownym terminie. Innych uwag nie wniesiono. W głosowaniu jawnym zaproponowaną poprawkę przyjęto jednogłośnie. Porządek obrad uwzględniający przyjęty wniosek, w głosowaniu jawnym przyjęto jednogłośnie.
 
Ad. 4. Przyjęcie protokołu V sesji Rady z dnia 27 lutego 2007 roku.
Do treści protokołu nie wniesiono uwag. W głosowaniu jawnym protokół przyjęto jednogłośnie.
 
Ad. 5. Informacje: - Burmistrz Kietrza złożył informację o swojej pracy w okresie międzysesyjnym – w załączeniu do protokołu,
- Przewodniczący Komisji mieszkaniowej złożył informację z posiedzenia tej komisji – jak w protokole posiedzenia,
- Przewodniczący Komisji miejskiej złożył informację ze wspólnego posiedzenia komisji miejskiej i rewizyjnej – jak w protokole posiedzenia.
 
Ad. 6. Zapytania i wolne wnioski. -
 E. Stankiewicz - pod koniec kwietnia zostanie nam przekazana strażnica. Chcielibyśmy ją jakoś zagospodarować. Obok znajduje się bardzo zaniedbany sad. Nie chcemy aby też ta strażnica została tak zniszczona. Chcielibyśmy aby na drugi rok coś zrobić aby służyła ona wiosce i gminie. Myślimy o sprowadzeniu repatryjantów ale to wiąże się z kosztami i bez pomocy gminy sami nie damy sobie rady.
- P. Duda - mam pytanie do pana Starosty o służbę zdrowia. Chodzi tu o Szpital Powiatowy w Głubczycach. Były dyrektor szpitala p. Majcher w ciągu 2,5 roku narobił długu rzędu 5 -6 mln. Co dalej z tym szpitalem?
- F. Sobczuk - w odniesieniu do sprawozdania z posiedzenia komisji mieszkaniowej w sprawie zadłużenia mieszkańców. Nasze społeczeństwo jest w miarę zdyscyplinowane. Za pół roku od firmy „HYDROKAN” uzyskam informację co w tej sprawie się robi i jak wygląda sytuacja.
- P. Duda - lepiej do końca roku. W grudniu na sesji dowiemy się ile osób uczestniczyło w pracach społecznie użytecznych z jednoczesnym przeznaczeniem wynagrodzenia za te prace na spłatę zadłużenia oraz ile osób dobrowolnie spłaciło zadłużenie.
- F. Sobczuk - proszę teraz pana Starostę o zabranie głosu w sprawie szpitala w Głubczycach.
- J. Kozina - witam wszystkich obecnych na dzisiejszej sesji. Przed dyskusją o szpitalu chciałbym powiedzieć, że jeżeli chodzi o znaki drogowe to są one już zamówione i od 10 kwietnia grupa remontowa będzie je sukcesywnie wymieniać na drogach powiatowych. Nie będzie nas to nic kosztować. W tamtym roku za samo ściągnięcie siatek z pól po zimie zapłaciliśmy 370 tys. zł. Za tą kwotę ci robotnicy mogą pracować cały rok. Jeżeli chodzi o służbę zdrowia - można mówić dużo a jednocześnie mało. Sytuacja jest bardzo trudna. Umowa tzw. „konsorcjum” zawarta w ubiegłej kadencji pomiędzy dyrektorem SP ZOZ Głubczyce Antonim Majcherem a starostwem kończyła się z dnie 31 grudnia 2006 roku i pan A. Majcher zrezygnował z przedłużenia umowy. Nie zostawił też żadnego sprawozdania z podsumowania swojej działalności wskazał jedynie kandydaturę na swoje miejsce - panią Małgorzatę Lejczak, którą starostwo zaakceptowało. Trudno jest nam teraz ocenić, czy działalność dyr. Majchera była lepsza czy gorsza od jego poprzednika. Oceniamy po prostu obecny stan szpitala. A jest on bardzo zły. Zadłużenie wynosi ok. 11 mln. zł. Na koniec roku 2004 wynosiło 8 mln 992 tys. zł., a więc systematycznie wzrastało. Straty na działalności podstawowej za rok 2006 wynoszą ok. 840 tys. zł. Opracowany w ubiegłym roku plan budżetowy na rok 2007 również zakłada niedopuszczalną stratę w wys. 450 tys. zł. Od 1 marca br. firma audytorska na nasze zlecenie zajmuje się wyjaśnieniem wszelkich okoliczności opracowaniem raportu; wniosków, programu naprawczego. Mamy otrzymać ten raport pod koniec maja br. Jak państwo usłyszeliście sytuacja finansowa jest trudna ale można sobie z nią poradzić. Najważniejsze, aby szpital świadczył usługi. Przede wszystkim musimy zapewnić personel medyczny, a pieniądze na wynagrodzenia są. Stała się jednak rzecz taka, iż z dniem 1 stycznia br. dużo lekarzy wypowiedziało umowy o pracę. Chodzi tu głównie o lekarzy kędzierzyńsko - kozielskich, którzy zostali ściągnięci z zewnątrz a nasi lekarze z Głubczyc zostali wyatutowani. Teraz ci lekarze odchodzą i brakuje nam kadry lekarskiej. Sytuacja ta spowodowała, iż w pewnym momencie nie miał kto leczyć chorych. Na szczęście, ta sytuacja została opanowana dzięki działaniom doraźnym, lecz na dłuższą metę na takich warunkach szpital nie może funkcjonować. Zamierzamy przekształcić nasz SP ZOZ. Dlaczego o tym myślimy? Powiem na przykładzie szpitala w Kluczborku, który został też przekształcony. Jako placówka publiczna na 11 chirurgów przypadało 10 tys. punktów miesięcznie natomiast jako zakład niepubliczny na 4 chirurgów przypada 17 tys. punktów miesięcznie. Drugi przykład: apteka - publiczna - 80% leków się rozchodziło, niepubliczna - liczba leków „znikających” zmalała o 80%. Trzeci przykład: szpital ząbkowicki - cały remont tego szpitala kosztował 11 mln. a u nas tylko remont jednego oddziału wewnętrznego kosztował 3 mln. Przekształcenie będzie polegało na wydzieleniu części działalności, na które ogłosimy konkurs ofert. Wierzymy, iż znajdą się firmy czy tez podmioty, które przejmą części wydzielone szpitala. Pozostałymi nadal zarządzać będzie SP ZOZ i utworzą niepubliczny zakład opieki zdrowotnej w Głubczycach. Odbywać się to będzie na zasadzie umów dzierżawnych poszczególnych wydziałów, pomieszczeń, sprzętu na określony czas pomiędzy właścicielem - starostwem a daną firmą, gdzie właścicielem całości majątku nadal pozostaje starostwo. Firma ta będzie użytkować pomieszczenia, sprzęty, płacić czynsz. Z tego czynszu będziemy chcieli w pierwszej kolejności spłacić najpierw długi szpitala i niecierpliwych dłużników. Po konkursie mogę zapewnić, że świadczenia będą utrzymywane na tym samym poziomie, jak dotychczas, a nawet lepszym. Zapewniam także, że cesja kontraktu będzie przejęta z NFZ, czyli tym samym świadczenia będą nadal bezpłatne, szpital będzie funkcjonował 24 godziny na dobę, że będą cztery podstawowe oddziały, będzie laboratorium, apteka, pogotowie, będzie sztuczna nerka, ZOZ, oddział paliatywny i będzie prowadzona podstawowa opieka zdrowotna, jak również specjalistyczna. Mam nadzieję, że po tych zmianach wszyscy będą zadowoleni.
 
Ad. 7. Ochrona środowiska. Odnowa Wsi.
Prezentacje Liderów z wykonanych zadań z zakresu Odnowy Wsi.
Burmistrz Kietrza powiedział, że gmina ponosi obowiązki z tytułu ochrony środowiska. Rozkłada się to na wszystkie trzy szczeble władzy: - wojewódzki, powiatowy i gminny. Przedstawił sprawozdanie z realizacji planu gospodarki odpadami za lata 2004 - 2006 - sprawozdanie do wglądu w Referacie OŚRiM u p. J. Wróbel.
Gospodarka odpadami oraz zbiórka odpadów opakowaniowych typu: makulatura, tworzywa sztuczne oraz szkło białe na terenie Gminy Kietrz prowadzona jest bardzo dobrze. Na terenie gminy wytypowanych jest siedem jednostek zajmujących się zbiórką zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. W gminie w 2005 roku uchwalone zostały regulaminy dotyczące: - udzielania dotacji z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dofinansowanie modernizacji indywidualnych źródeł ciepła na terenie miasta i gminy Kietrz - dążenie do zmniejszenia ilości powstających odpadów paleniskowych, - udzielania dofinansowania z Gminnego Funduszu OŚiGW realizacji prac związanych z demontażem i unieszkodliwieniem elementów zawierających azbest z obiektów budowlanych na terenie gminy Kietrz. W roku 2006 wytypowano dwie apteki zlokalizowane w Kietrzu, w których ustawiliśmy konfiskatory do zbiórki przeterminowanych leków. Plan gospodarki odpadami dla Gminy Kietrz w większości został zrealizowany pod względem rzeczowym. Nie przystąpiliśmy do tej pory jedynie do segregacji odpadów budowlanych i w przyszłych latach będziemy podejmować działania w tym zakresie. W krótkim komentarz, poinformował o programie „Odnowa wsi” w naszej gminie, jest on realizowany od 1997 roku. Pierwszym sołectwem, które przystąpiło do programu był Pilszcz W tym roku wolę przystąpienia do programu „Odnowa wsi” wyraziły Chróścielów, Lubotyń, Nasiedle, Rogożany. Urząd zrobił klasyfikację dotychczasowych sołectw uczestniczących w programie i wynika z niego, że: - Pilszcz - Lider - Dzierżysław, Ściborzyce Wlk. - Uczestnik - Rozumie - Zaawansowany - Kozłówki - Początkujący Nikt nie jest pasywnym uczestnikiem programu i jesteśmy z tego bardzo zadowoleni.
- F. Sobczuk - proszę teraz p. J. Wróbel kierownik referatu Ochrony Środowiska Rolnictwa i Melioracji o przedstawienie sprawozdania z wykonania zadań z ochrony środowiska, rolnictwa i melioracji i odnowy wsi za rok 2006 - treść wypowiedzi załączona do protokołu.
- K. Tracz - chciałbym wręczyć p. J. Wróbel dyplom za długą współpracę, pomoc, zaangażowanie w sprawy wsi i ich mieszkańców. Osiągnięcia sołectw, uczestników programu, przedstawili kolejno: - P. Danuta Rudnicka - lider odnowy wsi Pilszcz, - P. Stanisława Taratuta - lider odnowy wsi Dzierżysław, - P. Bolesław Sitnik - sołtys Rozumie, - P. Tomasz Grabczyński - lider odnowy wsi Ściborzyce Wlk., - P. Wojciech Polak - lider odnowy wsi Kozłówki, - P. Joanna Jacheć - lider odnowy wsi Nowa Cerekwia, Treść wypowiedzi załączono do protokołu. Do treści prezentacji nie wniesiono uwag.
- F. Sobczuk - z występów liderów wynika, że sołectwa mają skonkretyzowane plany co do dalszego rozwoju swojej społeczności i widzą perspektywy tej działalności. To nie są tylko kwestie porządku, gospodarności ale też więzi społeczne są bardzo ważne. W związku z wypowiedzią p. Burmistrza i p. J. Wróbel - niedawno w sklepie PROSAT kupiłem baterie i chciałem oddać stare i spotkałem się z dużym zdziwieniem. Jest jeszcze dużo miejsc gdzie ludzie nie wiedzą co mają robić.
- E. Stankiewicz - firma z Opawy poszukuje ludzi do pracy na naszym terenie ale jest problem z drogą dojazdową z Pilszcza do Opawy. Czy można z tym coś zrobić i kiedy.
- A. Suchecki - prosiłbym o nie przeprowadzanie analiz próbek azotu jesienią gdyż w tym czasie jest on bardzo ruchliwy. Sprawa kubłów na śmieci w Chróścielowie - prosiłbym o wcześniejsze ich przekazanie jeżeli da się to zrobić bo czekanie do końca roku mija się z celem.
 
Ad. 8. Podjęcie uchwał w sprawach:
8.1. zmiany uchwały Nr XXX/202.97 z dnia 14 listopada 1997 roku o przystąpieniu gminy Kietrz do programu „Odnowa Wsi” w województwie opolskim – radni otrzymali materiały W komentarzu do uchwały Burmistrz powiedział, że program ten jest bardzo pożyteczny, przyjął się na terenie gminy, niesie postęp i proszę o przyjęcie tej uchwały gdyż nowe wsie chcą w nim uczestniczyć. Do przedłożonego projektu nie wniesiono uwag. Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały. W głosowaniu jawnym uchwałą przyjęto jednogłośnie – Uchwała Nr VI/35/2007.
 
8.2. zmiany uchwały Nr XLIV/242/2006 Rady Miejskiej w Kietrzu z dnia 29 czerwca 2006 roku w sprawie Regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów w roku szkolnym 2006/2007 dla uczniów Liceum Ogólnokształcącego w Kietrzu – radni otrzymali materiały. Komentarz do projektu uchwały przedstawił z -ca Burmistrza – jest to uchwała porządkująca. W 2006 r. było 20 uczniów otrzymujących stypendia w tym roku jest ich 17. Do przedłożonego projektu nie wniesiono uwag. Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały. W głosowaniu jawnym uchwałę przyjęto jednogłośnie – Uchwała Nr VI/36/2007.
 
8.3. zatwierdzenie sprawozdania finansowego Gminnego Zespołu Lecznictwa Otwartego w Kietrzu za rok obrachunkowy 2006 – radni otrzymali materiały. Komentarz do projektu uchwały przedstawił Burmistrz – w dniu 26 marca br. odbyło się spotkanie Rady Społecznej GZLO w Kietrzu. Dyskutowano o bilansie i zysku, który na koniec roku 2006 wyniósł 161.627,20 zł. Czyli jak się chce to wynik pozytywny też można osiągnąć. Do projektu nie wniesiono uwag. Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały. W głosowaniu jawnym uchwałę przyjęto jednogłośnie – Uchwała Nr VI/37/2007.
 
8.4 powołanie z-cy Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Kietrzu – radni otrzymali materiały. Komentarz do uchwały przedstawił Burmistrz - z dniem 30 stycznia br. p. Karpina Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego odeszła na emeryturę. Z konkursu została wybrana p. E. Jureczko na to stanowisko ale, że pełniła ona wcześniej funkcję zastępcy kierownika to musieliśmy ogłosić na jej stanowisko konkurs. Z tego konkursu została wybrana p. E. Wojtowicz.
- F. Sobczuk - czy radny Wojtowicz może głosować gdyż jest to jego córka,
- E. Stodolak - na podstawie ustawy nie są to prywatne sprawy radnego dlatego może on bez przeszkód głosować. Do projektu nie wniesiono więcej uwag. W głosowaniu jawnym uchwałę przyjęto 14 głosami za przy 1 głosie wstrzymującym – Uchwała Nr VI/38/2007.
 
8.5. zaciągnięcie długoterminowej pożyczki – radni otrzymali materiały. Komentarz do uchwały przedstawił Burmistrz – szukamy pieniędzy na rekultywację wysypiska śmieci dlatego jest potrzeba zaciągnięcia tej pożyczki. - F. Sobczuk - ogłoszono już konkurs ofert na wykonawstwo. - J. Matela - jak nie mamy zagwarantowanych pieniędzy to nie możemy ogłaszać konkursu. Dopiero po podjęciu uchwały mamy to zagwarantowane i możemy ogłaszać konkurs na rekultywację wysypiska. Więcej uwag do projektu nie wniesiono. Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały. W głosowaniu jawnym uchwałę przyjęto jednogłośnie – Uchwała Nr VI/39/2007.
 
8.6. zmiany budżetu miejskiego na rok 2007 – radni otrzymali materiały W komentarzu do projektu uchwały Skarbnik Gminy poinformowała, że dostaliśmy pismo z Ministerstwa Finansów i zmniejszyły się subwencję ogólne z budżetu państwa o 4.772 zł. i dlatego musimy tą zmianę wprowadzić do budżetu. Do projektu nie wniesiono uwag. Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały. W głosowaniu jawnym uchwałę przyjęto jednogłośnie – Uchwała Nr VI/40/2007.
 
8.7. złożenie oświadczenia lustracyjnego – radni otrzymali załącznik do uchwały w dniu sesji. Komentarz do projektu przedstawił Sekretarz Gminy – dokonana ustawą z dnia 14 lutego 2007r. nowelizacja ustawy o ujawnieniu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1994-1990 oraz treści tych dokumentów zmieniła zasady lustracji osób, które w myśl art. 4 ustawy sprawują funkcje publiczne, w tym również samorządowców. Akcja lustracyjna rozpoczęła się 15 marca 2007r. Radni, wójtowie, starosta, marszałek województwa i pozostałe osoby wymienione w ustawie do złożenia tego oświadczenia zostali zobowiązani - w terminie miesiąca od dnia doręczenia powiadomienia o obowiązku ich złożenia. Obowiązek powiadomienia spoczywa na właściwym wojewodzie, który na przesłanie powiadomień ma również miesiąc, licząc od dnia 15 marca 2007 r. Konsekwencją niezłożeni oświadczenia w terminie jest pozbawienie wykonywanej funkcji z mocy prawa. Obowiązek ten nie obejmuje jedynie osób urodzonych po 1 sierpnia 1972 r. Uwag do projektu nie wniesiono. Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały. W głosowaniu jawnym uchwałę przyjęto jednogłośnie – Uchwała Nr VI/41/2007.
 
8.8. uzupełnienia składów osobowych stałych komisji Rady Miejskiej w Kietrzu - radni otrzymali materiały w dniu sesji. Komentarz do projektu uchwały przedstawił Przewodniczący Rady – p. P. Krawiec został wybrany w wyborach uzupełniających w dniu 25 marca 2007 r. i został przydzielony do składu Komisji ds. Rozwoju Miasta, Oświaty i Usług. Do projektu uwag nie wniesiono. Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały. W głosowaniu jawnym uchwałę przyjęto 14 głosami za i jednym głosie wstrzymującym – Uchwała Nr VI/42/2007.
 
Ad. 9. Odpowiedzi na zapytania i wolne wnioski.
- J. Matela - w odpowiedzi na pytanie p. E. Stankiewicz - dnia 4 kwietnia br. odbędzie się spotkanie Euroregion Silesia i porozmawiam w sprawie budowy drogi z prezydentem Opawy.
 
Ad. 10. Informacje bieżące.
- F. Sobczuk - prosiłbym o złożenie wszystkich oświadczeń lustracyjnych w biurze Rady, napiszę pismo przewodnie i wyślemy to do wojewody. Proszę do 2 tygodni złożyć te oświadczenia. Jeżeli chodzi o oświadczenia majątkowe to proszę do 30 kwietnia br. złożyć w biurze Rady.
- S. Antoszczyszyn - pracuję w służbach mundurowych i w pracy muszę też złożyć oświadczenie lustracyjne. Czy muszę to zrobić w dwóch miejscach czy wystarczy w jednym.
- E. Stodolak - jeżeli dostanie Pan zawiadomienie wcześniej do pracy to proszę złożyć w pracy a w oświadczeniu lustracyjnym z Urzędu Miejskiego w Kietrzu w Części ”B” proszę wpisać, że złożył Pan już takie oświadczenie w miejscu zatrudnienia. Jeżeli zawiadomienie przyjdzie szybciej z Urzędu Miejskiego w Kietrzu to na odwrót.
- A. Taratuta - nie ma daty na oświadczeniu lustracyjnym
- F. Sobczuk - na piśmie przewodnim będzie data.
- A. Taratuta - czy tylko firma HYDROKAN może wywozić śmieci,
- J. Matela - aby wywozić śmieci trzeba mieć koncesję, trzeba mieć zgodę od nas gminy. Aby taką koncesję uzyskać proszę złożyć wniosek w urzędzie.
- F. Sobczuk - na transport odpadów od starostwa trzeba uzyskać decyzję ale jest to bardzo skomplikowane. Każdy przedsiębiorca aby mieć taką zgodę musi mieć koncesję.
- A. Taratuta - czy to prawda, że na placu po byłym Kółku Rolniczym w Kietrzu ma powstać sklep BIEDRONKA
- J. Matela - dużo ludzi pyta się o ten plac ale do tej pory nikt nie zwrócił się o pozwolenie na zabudowę albo inne zagospodarowanie tego terenu.
 
Na tym protokół zakończono.
Posiedzenie zakończono o godz. 16,45.
Protokołowała: J. Wach.

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Miejski w Kietrzu
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Zuzanna Świerc
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2007-04-23
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Zuzanna Świerc
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2007-04-23 10:22:01
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Zuzanna Świerc
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2007-04-23 10:22:19
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Zuzanna Świerc
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2007-04-23 12:22:19
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
3534 raz(y)