Aktualności
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
Zamiany dotyczące ewidencji ludności, rejestracji stanu cywilnego i dowodów osobistych
Akapit nr 1 - brak tytułu
Zamiany dotyczące ewidencji ludności, rejestracji stanu cywilnego i dowodów osobistych
1 marca 2015 r. wchodzą w życie nowe ustawy: Prawo o aktach stanu cywilnego, Ustawa o dowodach osobistych oraz Ustawa o ewidencji ludności. Wprowadzają one zmiany, które docelowo mają ułatwić mieszkańcom załatwianie spraw w urzędzie. Uwaga! Nowe rozwiązania, mimo że docelowo mają być dla klientów korzystne, to w pierwszym okresie po wprowadzeniu nowych zasad czas załatwiania spraw może się wydłużyć.
Najważniejsze ze zmiany to:
Rejestracja stanu cywilnego -
Rejestracja noworodków- wraz z rejestracją nowo narodzonego dziecka, w urzędzie stanu cywilnego dokonywać się będzie jego zameldowanie. Ponadto System Rejestrów Państwowych wygeneruje dla dziecka nr PESEL.
Urząd Stanu Cywilnego w Kietrzu będzie właściwy, jak dotychczas dla rejestracji zdarzenia z zakresu rejestracji małżeństw i zgonów, które następują na terenie gminy Kietrz. Niezależnie w nowej ustawie Prawo o aktach stanu cywilnego określono, iż odpisy aktów stanu cywilnego pobrać będzie można w każdym urzędzie stanu cywilnego, niezależnie od tego, gdzie nastąpiło urodzenie, zgon czy zawarcie małżeństwa. Jest to odmiejscowienie wydawania odpisów z aktów stanu cywilnego. Np. urodzenie zarejestrowano w USC w Bydgoszczy, odpis aktu urodzenia pobrać można w Kietrzu lub każdym innym USC. Związek małżeński zawarto w Kietrzu, odpis aktu małżeństwa pobrać można w USC w Opolu i każdym innym USC. Będzie również istniała możliwość pozyskania odpisu poprzez platformę E-PUAP.
Zawarcie związku małżeńskiego poza urzędem stanu cywilnego: Ustawodawca rozszerzył możliwość zawarcia związku małżeńskiego poza urzędem stanu cywilnego. Dotyczyć to będzie nie tylko osób w stanie zagrożenia życia lub zdrowia albo pozbawionych wolności, ale także narzeczonych, którzy wskażą miejsce zawarcia małżeństwa zapewniające zachowanie uroczystej formy jego zawarcia oraz bezpieczeństwa osób obecnych na uroczystości.
Dowody osobiste-
- możliwość złożenia wniosku o dowód osobisty w dowolnym urzędzie miasta/gminy w Polsce,
- możliwość złożenia wniosku o dowód osobisty drogą elektroniczną. Obywatel odwiedzi Urząd Miejski w Kietrzu wyłącznie w celu odbioru gotowego dokumentu tożsamości,
- w imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego wniosek składa jeden rodzic lub opiekun prawny,
- możliwość działania przez pełnomocnika w sprawie odbioru dowodu osobistego w przypadku, gdy wnioskodawca jest osobą niepełnosprawną, chorą, nie wychodzącą z domu,
- możliwość dokonania zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego drogą elektroniczną,
- ujednolicenie wzoru fotografii dołączanej do wniosku o wydanie dowodu osobistego z przepisami ustawy o paszportach,
- obowiązek dostarczania przez wnioskodawcę dodatkowych dokumentów, w formie aktów stanu cywilnego, został ograniczony wyłącznie do przypadku niezgodności danych wskazanych we wniosku, z informacjami istniejącymi w posiadanych przez organ rejestrach,
- brak adnotacji o miejscu zameldowania w dowodzie osobistym. Do tej pory każda zmiana adresu zameldowania, wymagała wymiany dowodu osobistego,
- prosty do wypełnienia wniosek o wydanie/wymianę dowodu osobistego.
Ewidencja ludności-
- możliwość dokonania wymeldowania lub zgłoszenia wyjazdu za granicę drogą elektroniczną,
- możliwość uzyskania numeru PESEL przez cudzoziemca bezpośrednio po dokonaniu zameldowania.
Utrudnienia, jakie mogą wystąpić po 1 marca 2015 r. w czasie obsługi klientów w zakresie ewidencji ludności, wydawania dowodów osobistych i rejestracji stanu cywilnego mają związek z tworzonym przez MSW od kilku lat systemem opartym na budowie centralnych rejestrów, aplikacja informatyczna, która wspierać będzie System Rejestrów Państwowych obarczona jest wadami i nadal modyfikowana.
Ponadto w Referacie Spraw Obywatelskich w Kietrzu w Biurze dowodów osobistych wystąpiła konieczność zastosowania procedury awaryjnej, co wiąże się
z wydłużonym czasem oczekiwania na dowód osobisty. (dotyczy to również wniosków o wydanie dowodu osobistego złożonego w miesiącu lutym)
Aby otrzymać odpis aktu stanu cywilnego znajdującego się w rejestrach poza Kietrzem, wymagane będzie, zgodnie z ustawą, kilka dni, potrzebnych na wprowadzenie do centralnego rejestru stanu cywilnego aktu, przez właściwy urząd stanu cywilnego. Ostatecznie o sprawności działania nowego systemu zadecyduje realne działanie.
Za utrudnienia i wszelkie niedogodności nie wynikające z naszej winy serdecznie przepraszamy.
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający informację: | Podmiot udostępniający informację: Urząd Miejski w Kietrzu |
||
---|---|---|---|
Osoba, która wytworzyła informację: | Osoba, która wytworzyla informację: Ewa Jureczko |
Data wytworzenia informacji: | Data wytworzenia informacji: 2015-03-11 |
Osoba, która odpowiada za treść: | Osoba, która odpowiada za treść: Ewa Jureczko |
Data wprowadzenia do BIP | Data wprowadzenia do BIP 2015-03-11 12:08:24 |
Wprowadził informację do BIP: | Wprowadził informację do BIP: Krzysztof Dereń |
Data udostępnienia informacji: | Data udostępnienia informacji: 2015-03-11 12:09:14 |
Osoba, która zmieniła informację: | Osoba, która zmieniła informację: Krzysztof Dereń |
Data ostatniej zmiany: | Data ostatniej zmiany: 2017-10-11 10:28:05 |
Artykuł był wyświetlony: | Artykuł był wyświetlony: 1258 raz(y) |