ˆ

Ustawienia dostępności

Zmiana wielkości treści w serwisie
Zmiana kontrastu serwisu

Nagłówek strony

Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

  • BIP
  • Godło RP
ˆ

Gminny Program Ochrony Środowiska i Gminny Plan Gospodarki Odpadami

Blok przełączania pomiędzy informacjami aktualnymi i archiwalnymi

Lista informacji

Informacja o odpadach i utrzymaniu czystości na terenie Gminy Kietrz - 07.05.2008 r.

Akapit nr 1 - brak tytułu

- Przypominamy o obowiązku prowadzenia segregacji odpadów.
- Mieszkańcy budynków jednorodzinnych prowadzą segregację systemem workowym. Worki do tego przeznaczone można nabyć w biurze Firmy NAPRZÓD Rydułtowy w Kietrzu, ul. Głubczycka, 3 w środy w godz. 8 – 15-tej.
- Poprzednia informacja o konieczności zakupu min. 10 worków w roku została sprostowana przez Naprzód Rydułtowy. Ilość ustala wg potrzeb klient, a nadmierną ilość worków zakupionych dotychczas można zwrócić i odebrać pieniądze w miejscu j.w.
- Mieszkańcy tzw. wspólnot mieszkaniowych powinni ubiegać się u swoich zarządców o wyposażenie budynków w pojemniki do gromadzenia odpadów segregowanych.
- Nadal obowiązują zróżnicowane ceny za wywóz odpadów komunalnych (wyższe w przypadku braku segregacji).
- Kontynuowane są kontrole posesji pod kątem realizacji obowiązku wyposażenia w pojemniki na odpady komunalne. Osoby, które nie zawrą umowy na wywóz odpadów będą ukarane mandatami.
- Obszar gminy objęty jest obowiązkową deratyzacją, przeprowadzaną przez właścicieli lub zarządców posesji dwa razy w roku:
a/ w okresie wiosennym od 6-go do 17-go maja
b/ w okresie jesiennym od 24-go października do 5-go listopada

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Miejski w Kietrzu
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Mariusz Tarnowski
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2008-05-09
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Mariusz Tarnowski
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2008-05-09 11:57:22
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Dorota Buch
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2008-05-09 11:57:31
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Dorota Buch
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2008-05-09 13:57:31
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
5212 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »

Sprawozdanie z realizacji Planu Gospodarki Odpadami dla Miasta i Gminy Kietrz za lata 2004-2006

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Miejski w Kietrzu
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Jadwiga Wróbel - Referat Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Melioracji
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2008-03-06
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Jadwiga Wróbel - Referat Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Melioracji
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2008-03-06 10:15:06
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Dorota Buch
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2008-03-06 10:17:34
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Dorota Buch
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2008-03-06 11:17:34
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
4484 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »

Program Ochrony Środowiska Miasta i Gminy Kietrz

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Miejski w Kietrzu
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Jadwiga Wróbel - Kierownik Referatu Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Melioracji
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2008-03-06
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Jadwiga Wróbel - Kierownik Referatu Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Melioracji
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2008-03-06 09:56:59
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Dorota Buch
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2008-03-06 10:17:22
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Jacek Karpina
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2008-03-06 11:17:22
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
3897 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »

Informacja nt. gospodarki odpadami komunalnymi na terenie gminy Kietrz

Akapit nr 1 - brak tytułu

Kietrz, dnia 31.08.2007 r.

Informacja n/t gospodarki odpadami komunalnymi na terenie gminy Kietrz
 
Aktualnie odbiór odpadów komunalnych od mieszkańców gminy Kietrz dokonywany jest przez Przedsiębiorstwo Komunalne „HYDROKAN” Sp. z o. o. w Kietrzu, a od mieszkańców budynków Spółdzielni Mieszkaniowej przez firmę „REMONDIS” Gliwice.
W wyniku prowadzonych negocjacji mających na celu uporządkowanie gospodarki odpadami Gmina zawarła porozumienie z firmą „NAPRZÓD” Sp. z o. o. Rydułtowy. Na podstawie tego porozumienia Gmina przekaże tej Spółce w dzierżawę Miejsko-Gminne Składowisko Odpadów Komunalnych w Dzierżysławiu do końca okresu eksploatacji tj. do 2014 roku. Spółka po zakończeniu eksploatacji przeprowadzi rekultywację składowiska. „NAPRZÓD” Rydułtowy przejmie odbiór odpadów komunalnych w całości i nadal będzie prowadzić odbiór odpadów segregowanych. Odbiór odpadów odbywać się będzie na podobnych zasadach jak dotychczas.
 
Najbardziej istotne zmiany to:
1/ odbiór odpadów segregowanych wyłącznie w oryginalnych workach.
2/ za ich odbiór ustalone zostały opłaty w wysokościach: - za pojemnik 1100 l – 22,00 zł + 7 % VAT - za 1 worek 110 l - 0,84 zł + 7 % VAT
 
Spółka „NAPRZÓD” Rydułtowy zobowiązała się do montażu na terenie składowiska modułowej stacji segregacji odpadów do końca b.r. Do chwili uruchomienia w/w koszty ponosi Gmina, a po tym terminie – wytwórca odpadów. Ponadto Spółka „NAPRZÓD” zawrze umowę o współpracy ze Spółką „HYDROKAN”.
 
Poniżej podajemy harmonogramy odbioru odpadów:
1/ odpady segregowane w pojemnikach 1100 l odbierane będą raz na dwa tygodnie w soboty.
2/ terminy odbioru odpadów segregowanych w workach do końca b. r. przedstawia poniższa tabela:
 
Miejscowość
Termin wywozu
Kietrz
19 września, 18 października, 20 listopada, 14 grudnia
Pilszcz, Rozumice,
Ludmierzyce, Ściborzyce Wielkie

20 września, 19 października, 21 listopada, 18 grudnia
Dzierżysław, Nasiedle, Chróścielów, Lubotyń,
Nowy Dwór,Gniewkowice

21 września, 22 października, 22 listopada, 20 grudnia
Nowa Cerekwia, Wojnowice, Kozłówki, Rogożany
25 września, 23 października, 23 listopada, 21 grudnia
 
3/ odbiór pozostałych odpadów komunalnych nie segregowanych odbywać się będzie
zgodnie z zawartymi indywidualnie umowami.

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Miejski w Kietrzu
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Zuzanna Świerc
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2007-09-05
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Zuzanna Świerc
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2007-09-05 09:34:41
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Zuzanna Świerc
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2007-09-05 09:34:50
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Dorota Buch
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2007-09-05 11:34:50
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
3724 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »

Gminny Program Ochrony Środowiska i Gminny Plan Gospodarki Odpadami

Akapit nr 1 - brak tytułu

06.05.2004 r. - Założenia cele i informacje dot. opracowywanych projektów
 
Poniżej przedstawiamy założenia, cele i informacje dotyczące opracowywanych projektów:
  1. Program Ochrony Środowiska
  2. Plan Gospodarki Odpadami
W związku z tym iż opracowania te stają się po ich uchwaleniu przez Radę Gminy aktami prawa lokalnego oraz służą długofalowemu planowaniu ekorozwoju gminy, prosimy o wnoszenie uwag i sugestii.
  1. W zakresie Programu Ochrony Środowiska prosimy dzwonić do pana Andrzeja Rudzkiego tel. 0-602-52-67-03 lub poczta elektroniczna
  2. W zakresie Planu Gospodarki Odpadami prosimy dzwonić do pana Rajmunda Pruszewicz tel. 0-604-27-26-45 lub poczta elektroniczna
Określenie celów (projektów) dla Programu ochrony środowiska, które powinny znaleźć się w powyższym opracowaniu powinny być poddane konsultacjom społecznym. Poniżej przedstawiamy krótkie wprowadzenie, dotyczące zasad przy sporządzaniu gminnych programów ochrony środowiska, a w dalszej części przedstawimy nasze propozycje dotyczące listy problemów, które chcemy poddać ocenie społecznej. Na tym etapie lista ta nie jest listą zamkniętą – prosimy wszystkich chętnych do zabrania głosu i przedstawienie swojego stanowiska w szeroko rozumianej problematyce ochrony środowiska. Państwa głosy zostaną poddane wnikliwej analizie, przedyskutowane w gronie zespołu wykonującego opracowanie i uwzględnione (w uzasadnionych przypadkach) w “Programie...”.
Zasady sporządzania gminnych programów ochrony środowiska
Ustawa Prawo ochrony środowiska w art. 17 i 18 stanowi, że w celu realizacji polityki ekologicznej samorządy sporządzają wojewódzkie, powiatowe i gminne programy ochrony środowiska, które następnie są przyjmowane do realizacji w drodze uchwały Sejmiku województwa albo rady powiatu lub gminy. Programy te, podobnie jak politykę ekologiczną państwa, sporządza się na 4 lata, z tym, że przewidziane w nie działania obejmują w perspektywie kolejne 4 lata.
Celem sporządzenia gminnego programu ochrony środowiska w gminie Kietrz jest stworzenie na szczeblu lokalnym podstaw realizacji “Polityki ekologicznej państwa”, które wyznaczą:
  • Cele polityki ekologicznej na terenie gminy, w podziale na cele krótkookresowe (4 lata), średniookresowe (8 lat) oraz długookresowe
  • Wybrane priorytety ekologiczne wraz z uzasadnieniem ich wyboru
  • Rodzaj i harmonogram działań ekologicznych, których podejmuje się gmina
  • Środki niezbędne do osiągania założonych celów oraz
  • uzyskanie zrozumienia, akceptacji i współudziału użytkowników środowiska w gminie, w realizacji zasad zrównoważonego rozwoju.
Zasady ogólne
Przy sporządzaniu gminnych programów ochrony środowiska należy uwzględnić ustalenia zawarte w dokumentach:
  • Programie wykonawczym do II polityki ekologicznej państwa,
  • Polityce ekologicznej państwa na lata 2003 – 2006 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2007 – 2010,
  • Programie ochrony środowiska województwa opolskiego,
  • Programie ochrony środowiska powiatu głubczyckiego (który jest w trakcie opracowywania).
Cele i zadania ujęte w wymienionych dokumentach, a konkretniej, zawarte w nich tabele przedsięwzięć inwestycyjnych i pozainwestycyjnych, powinny być wykorzystane przy sporządzaniu gminnych programów ochrony środowiska w trojaki sposób:
  • jako podstawa wyjściowa do konkretyzacji zadań (np. do sporządzania na szczeblu gminnym konkretnego wykazu planowanych do budowy lub modernizacji oczyszczalni ścieków, składowisk odpadów, systemu segregacji odpadów itd.),
  • jako analog do sformułowania lokalnych celów, planowanych do uzyskania,
  • jako inspiracja do wprowadzenia podobnego zadania na szczeblu lokalnym, jeśli zadania ujęta w wymienionych wyżej dokumentach jest sformułowane ogólnie bądź dotyczy wyższego szczebla.
Struktura gminnego programu ochrony środowiska nawiązywać będzie do struktury “Polityki ekologicznej państwa na lata 2003 – 2006 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2007 – 2010”, a więc zawierać będzie co najmniej następujące dane:
  • racjonalne użytkowanie zasobów naturalnych (zmniejszenie materiałochłonności, energochłonności i wodochłonności gospodarki, ochrona gleb, racjonalna eksploatacja lasów),
  • poprawa jakości środowiska (ochrona wód, ochrona powietrza, gospodarowanie odpadami, hałas, pola elektromagnetyczne, nadzwyczajne zagrożenia, środowiska, ochrona przyrody i bioróżnorodności),
  • narzędzia i instrumenty realizacji programu (ramy prawa – także w zakresie prawa lokalnego i decyzji organów samorządowych, planowanie przestrzenne, powiązania formalne i merytoryczne z analogicznymi programami niższego i wyższego szczebla administracyjnego, mechanizmy finansowania ochrony środowiska),
  • nakłady na realizację programu (wielkość nakładów i źródła finansowani),
  • kontrola jakości programu (procedury kontroli, mierniki realizacji programu, procedury weryfikacji programu).
Zgodnie z “Wytycznymi do sporządzania programów ochrony środowiska na szczeblu lokalnym i regionalnym” (Min.Środowiska Warszawa 2002) programy gminne powinny się składać z dwóch części:
  • zadań własnych (pod zadaniami własnymi należy rozumieć te przedsięwzięcia, które finansowane w całości lub częściowo za środków będących w dyspozycji gminy);
  • zadań koordynowanych (pod zadaniami koordynowanymi należy rozumieć pozostałe zadania, które z ochroną środowiska i racjonalnym wykorzystaniem zasobów naturalnych, które są finansowane ze środków przedsiębiorstw oraz środków zewnętrznych, będących w dyspozycji organów i instytucji szczebla powiatowego, wojewódzkiego i centralnego).
Jest rzeczą niezbędną, aby do prac nad gminnym programem ochrony środowiska były włączone wszystkie właściwe ze względu na zasięg swojej działalności instytucje, związane z ochroną środowiska i zagospodarowaniem przestrzennym oraz przedsiębiorstwa oddziaływujące na środowisko jak również przedstawiciele społeczeństwa. W tym ostatnim przypadku rozumie się, że są to organy samorządu terytorialnego, samorządu gospodarczego (jeśli istnieją na ternie gminy) i ekologiczne organizacje pozarządowe obejmujące zakresem swej działalności daną gminę.
Gminny program ochrony środowiska powinien być skoordynowany z:
  • lokalnym, miejscowym planem (planami) zagospodarowania przestrzennego,
  • lokalnymi planami rozwoju infrastruktury (jeżeli są): mieszkalnictwa, transportu, zaopatrzenia w energię itp.,
  • gminnym planem gospodarowania odpadami (jest sporządzany równolegle z programem ochrony środowiska)
  • programy ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
Główne elementy mogące tworzyć wizję gminnego programu ochrony środowiska
  • Pożądany stan środowiska naturalnego – jakie w przyszłości cechy ma posiadać środowisko przyrodnicze gminy, jakie obiekty i obszary trzeba chronić, jakie obszary zachować
  • Zakładane cechy społeczności lokalnej – jaki będzie efekt obecnych tendencji demograficznych, ile i jakich w przyszłości potrzeba będzie zasobów, aby zaspokoić potrzeby przyszłej ilości mieszkańców
  • Pożądane składniki jakości życia – czy obecny stan zdrowia mieszkańców się poprawi, jakie wartości będą w przyszłości istotne dla mieszkańców
  • Pożądane efekty rozwoju gospodarczego – jakie formy gospodarowania powinny być preferowane w gminie, co w przyszłości ma dominować w gminie, jaka będzie pozycja rolnictwa, czy celowy jest wielofunkcyjny rozwój gminy
  • Zakładane mierniki wyposażenia technicznego – jak poprawa infrastruktury podniesie jakość życia mieszkańców, jakie elementy infrastruktury będą chronić zasoby przyrodnicze, a jakie im zagrażać
  • Wysoki poziom ładu przestrzennego – jaka w przyszłości ma być struktura użytkowania terenów gminy, jak poprawi się jej krajobraz i architektura
  • Postępy w zarządzaniu – czy należy zmienić strukturę zarządzania gminą, jak ją lepiej przygotować dla pełnej obsługi mieszkańców
  • Zmniejszenie bezrobocia – czy jest możliwe wprowadzenie “zielonych” miejsc pracy
 
Przy wyborze strategii ochrony środowiska w gminnym programie ochrony środowiska, będziemy uwzględniać następujące założenia:
  • realizacja potrzeb społeczności lokalnej powinna odbywać się bez niszczenia funkcjonujących ekosystemów lub naruszania równowagi ekologicznej
  • korzystanie z walorów przyrodniczych powinno zapewnić ich utrzymanie w nienaruszonym stanie lub nawet ich odtwarzanie
  • przetwarzanie wszelkich zasobów w odpady i zanieczyszczenia powinno odbywać się w zamkniętym i odtwarzalnym układzie
  • gmina powinna dążyć do stworzenia takiego potencjału własnych zasobów (ludzkich, finansowych, infrastrukturalnych, itd.), który umożliwi jej samowystarczalność i rozwój o własnych siłach.
Gminny program ochrony środowiska – cele i zadania
Główną misją programów ochrony środowiska jest potrzeba poprawy jakości życia człowieka.
Program ochrony środowiska jest pisemną deklaracją celów i zadań w odniesieniu do użytkowania, ochrony i kształtowania środowiska. Program będzie wynikać z przyjętej wizji i strategii rozwoju gminy i wskazywać sposób rozwiązania bieżących problemów ekorozwojowych, a szczególnie:
  • określać cele bezpośredniej i pośredniej ochrony środowiska w kontekście wszystkich oddziaływań powodowanych przez gminę oraz zasady podejmowania działań zapobiegawczych
  • deklarować spełnienie obowiązujących wymogów prawnych w zakresie użytkowania, ochrony i kształtowania środowiska
  • deklarować wdrażanie ciągłych usprawnień w systemie zarządzania gminą skierowanych na redukcję negatywnego oddziaływania na środowisko
  • sprzyjać, a nawet promować wdrażanie najlepszej dostępnej technologii
  • wskazywać priorytety i narzędzia zarządzania
  • powinna być dostępna i zrozumiała dla całej społeczności
  • musi być zatwierdzona przez radę gminy
 
 
Gminny program ochrony środowiska – określenie priorytetów ekologicznych na tle zadań gminy, wynikające z Programu ochrony środowiska dla województwa opolskiego na lata 2003 – 2007.
Jedną z najważniejszych pozycji w realizacji Programu ochrony środowiska na lata 2003 – 2007 dla województwa opolskiego są priorytetowe działania, które powinny zostać ujęte w gminnym programie ochrony środowiska.
Poniżej przedstawiamy naszym zdaniem priorytetowe działania dla gminy Kietrz:
  1. Ochrona i wzrost różnorodności biologicznej
  2. Np. a) integracja aspektów ekologicznych z planowaniem przestrzennym poprzez wprowadzenie odpowiednich procedur lokalizacyjnych chroniących tereny cenne przyrodniczo przed przeinwestowaniem
    b) rezerwaty przyrody – podjęcie działań zaleconych w istniejących planach ochrony rezerwatów
  3. Dążenie do podnoszenia i utrzymywania jak najwyższej jakości gleb
  4. Np. a) właściwe rolnicze użytkowanie gleb poprzez propagowanie Kodeksu Dobrej Praktyki Rolniczej, okresowe monitorowanie zasobności gleb, kontrola postępowania z opakowaniami po nawozach i środkach ochrony roślin
      1. budowa płyt obornikowych i zbiorników na gnojówkę i gnojowicę
  5. Systematyczne podnoszenie poziomu ograniczenia negatywnego oddziaływania odpadów na środowisko.
  6. Np. a) racjonalne zagospodarowanie odpadów
      1. rekultywacja gminnego wysypiska odpadów
      2. likwidacja dzikich wysypisk na terenie gminy
      3. organizacja segregacji, wywozu i unieszkodliwiania odpadów łącznie z ustaleniem współpracy międzygminnej
  7. Osiągniecie jak najwyższej jakości wód powierzchniowych i podziemnych i ich ochrona.
  8. Np. a) zapobieganie skażeniu wód gruntowych i powierzchniowych
      1. rozbudowa infrastruktury wodnokanalizacyjnej
      2. realizacja zabezpieczeń przeciwpowodziowych
  9. Poprawa jakości powietrza atmosferycznego.
  10. Np. a) przeciwdziałanie zanieczyszczeniom powietrza przez lokalne kotłownie poprzez rozbudowę sieci gazowej, działania edukacyjne na rzecz zmiany nośnika energii używanego do celów grzewczych
      1. przeciwdziałanie zanieczyszczeniom powietrza ze źródeł komunikacyjnych (ustalenie wielkości emisji, badania okresowe na drogach wojewódzkich)
  11. Ochrona zasobów złóż poprzez ich racjonalne wykorzystanie.
  12. Minimalizowanie uciążliwości hałasu.
  1. Działania na rzecz ograniczenie możliwości wystąpienia nadzwyczajnych zagrożeń środowiska.
  2. Podniesienie świadomości ekologicznej w społeczeństwie
  3. Otwarta i dwustronna komunikacja pomiędzy wszystkimi stronami zaangażowanymi w ochronę środowiska.
Oprócz priorytetowych działań zawartych w gminnym programie ochrony środowiska, kryteriami wyboru listy przedsięwzięć w haromonogramie rzeczowo – finansowym gminnych programów ochrony środowiska w latach 2004 – 2007 winny być również następujące kryteria:
    • zadania obligatoryjne gminy – objęte obowiązkiem ustawowym; przykładowo można wymienić: opracowanie ekofizjograficzne – jeśli gmina nie posiada (Prawo ochrony środowiska Dz.U. 62/2001,poz. 627, art. 72 ust. 5), plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych (Dz.U. 72/2001, poz. 747, art. 21, ust. 4), plan zaopatrzenia w energię cieplną (Prawo energetyczne Dz.U. 54/1997, poz. 348, art. 20, ust. 4);
    • zadania fakultatywne – w zależności od lokalnych warunków gminy, przykładowo można wymienić: program rolnośrodowiskowy, gminny system informacji o terenie GIS;
    • zadania zawarte w “II Polityce ekologicznej państwa”
    • zadania przewidziane w “Programie zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska województwa opolskiego”- przewidziane dla gmin
    • zadania uwzględnione w “Strategii rozwoju gminy”
    • zadania uwzględnione w “Wieloletnich planach inwestycyjnych gminy”
    • zadania ujęte w “Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy”
    • zadania zgłoszone przez podmioty gospodarcze
    • zadania zgłoszone przez samorządowe jednostki organizacyjne podlegające gminie
    • zadania zgłoszone przez organizacje pozarządowe
 
Plan Gospodarki Odpadami (PGO)
Zgodnie z art. 15 ust. 2 Ustawy o odpadach, gminne plany gospodarki odpadami powinny być zgodne z planami wyższego szczebla. Dokumentem bezpośrednio nadrzędnym dla PGO dla gminy Kietrz powinien być Powiatowy Plan Gospodarki Odpadami (PPGO) dla powiatu głubczyckiego, który jednak nie jest do dnia dzisiejszego opracowany. PGO dla gminy Kietrz określi sposób realizacji celów i zadań zawartych w PPGO dla Powiatu oraz WPGO dla województwa opolskiego zgodnie z § 5 ust. 3. Rozporządzenia Ministra Środowiska z 9 kwietnia 2003 roku w sprawie sporządzania planów gospodarki odpadami (Dz.U. Nr 66, poz. 620).
W celu ujednolicenia opracowań zostanie przyjęte nazewnictwo oraz układ opracowania zgodny z § 6 ust. 2. Rozporządzenia Ministra Środowiska z 9 kwietnia 2003 roku w sprawie sporządzania planów gospodarki odpadami (Dz.U. Nr 66, poz. 620). Dodatkowo zostanie wzięte pod uwagę układ i nazewnictwo WPGO dla województwa wielkopolskiego, który jest zgodny z Krajowym Planem Gospodarki Odpadami. Dzięki temu zostanie zapewniona przejrzystość w przypadku analizy planów gospodarki odpadami na coraz wyższym poziomie szczegółowości.
Schemat sporządzania planów gospodarki odpadami przedstawiono poniżej.
 
Wzorem Krajowego Planu Gospodarki Odpadami (KPGO) oraz WPGO dla województwa opolskiego zostanie dokonany podział odpadów na dwie grupy:
  • Odpady powstające w sektorze komunalnym: odpady komunalne, opakowaniowe, komunalne osady ściekowe
  • Odpady powstające w sektorze gospodarczym
    • w tym odpady niebezpieczne
 
Zgodnie z ustawą o odpadach (art. 14 ust.2) gminny plan gospodarki odpadami określi:
1) aktualny stan gospodarki odpadami, w tym:
a) rodzaj, ilość i źródła powstawania wszystkich odpadów, w szczególności odpadów komunalnych,
b) rodzaj i ilość odpadów poddawanych poszczególnym procesom odzysku,
c) rodzaj i ilość odpadów poddawanych poszczególnym procesom unieszkodliwiania,
d) istniejące systemy zbierania wszystkich odpadów, w szczególności odpadów komunalnych,
e) rodzaj, rozmieszczenie oraz moc przerobową instalacji do odzysku i unieszkodliwiania odpadów, w szczególności odpadów komunalnych,
f) wykaz podmiotów prowadzących działalność w zakresie zbierania, transportu, odzysku oraz unieszkodliwiania odpadów komunalnych,
uwzględniające podstawowe informacje charakteryzujące z punktu widzenia gospodarki odpadami obszar, dla którego jest sporządzany plan gospodarki odpadami, a w szczególności położenie geograficzne, sytuację demograficzną, sytuację gospodarczą oraz warunki glebowe, hydrogeologiczne i hydrologiczne, mogące mieć wpływ na lokalizację instalacji gospodarki odpadami;
2) prognozowane zmiany w zakresie gospodarki odpadami, w tym również wynikające ze zmian demograficznych i gospodarczych;
3) działania zmierzające do poprawy sytuacji w zakresie gospodarki odpadami, w tym:
a) działania zmierzające do zapobiegania powstawaniu odpadów,
b) działania zmierzające do ograniczenia ilości odpadów i ich negatywnego oddziaływania na środowisko,
c) działania wspomagające prawidłowe postępowanie z odpadami w zakresie zbiórki, transportu oraz odzysku i unieszkodliwiania, w szczególności odpadów komunalnych,
d) działania zmierzające do redukcji ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, kierowanych na składowiska odpadów;
4) projektowany system gospodarki odpadami, w szczególności gospodarki odpadami komunalnymi i opakowaniowymi, uwzględniający ich zbieranie, transport, odzysk i unieszkodliwianie, ze wskazaniem miejsca unieszkodliwiania odpadów;
5) rodzaj i harmonogram realizacji przedsięwzięć oraz instytucje odpowiedzialne za ich realizację;
6) sposoby finansowania, w tym instrumenty finansowe służące realizacji zamierzonych celów, z uwzględnieniem harmonogramu uruchamiania środków finansowych i ich źródeł;
7) system monitoringu i oceny realizacji zamierzonych celów pozwalający na określenie sposobu oraz stopnia realizacji celów i zadań zdefiniowanych w planie gospodarki odpadami, z uwzględnieniem ich jakości i ilości.
Plan Gospodarki Odpadami dla Gminy przedstawi stan aktualny gospodarki odpadami oraz zaproponuje docelowy system gospodarki odpadami.
Zostanie w nim wykazane (na podstawie badań i wskaźników dla podobnych obszarów) ile powstaje odpadów komunalnych, z podziałem na:
  • odpady z gospodarstw domowych
  • odpady z obiektów infrastruktury i ruchu turystycznego
  • odpady wielkogabarytowe
  • odpady zielone i uliczne
  • odpady budowlane
Ponadto określi ile w strumieniu odpadów komunalnych znajduje się:
  • odpadów opakowaniowych
  • odpadów niebezpiecznych.
Zostanie również określony przyrost wskaźnika ilości odpadów komunalnych na mieszkańca na rok oraz ilość wytwarzanych, komunalnych osadów ściekowych.
W Planie zostaną przedstawione cele krótkoterminowe (na lata 2004 – 2007) oraz długoterminowe do roku 2011. PGO dla gminy określi sposób realizacji celów i zadań zawartych w WPGO dla województwa
Wstępnie założono, że w zakresie odpadów komunalnych cel ogólny na lata 2004-2011 brzmi:
“ Zminimalizowanie ilości wytwarzanych odpadów w sektorze komunalnym oraz wdrożenie nowoczesnego systemu ich odzysku i unieszkodliwiania”
W projekcie planu gospodarki odpadami wstępnie przyjęto następujące cele na lata 2004-2007:
  • Objęcie zorganizowaną zbiórką odpadów wszystkich mieszkańców w gminie.
  • Rozwój systemu zbiórki odpadów wielkogabarytowych i niebezpiecznych.
  • Składowanie odpadów tylko na składowisku spełniającym wymagania techniczne i będącym elementem systemu zagospodarowania odpadów
  • Rekultywacja wszystkich dzikich składowisk oraz części składowiska wyłączonego z eksploatacji
  • Skierowanie w roku 2007 na składowiska do 82% (wagowo) całkowitej ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji – budowa kompostowni odpadów biodegradowalnych.
  • Osiągnięcie w roku 2007 zakładanych limitów odzysku i recyklingu poszczególnych odpadów:
    • opakowania z papieru i tektury: 48%,
    • opakowania ze szkła: 40%,
    • opakowania z tworzyw sztucznych: 25%,
    • opakowania metalowe: 40%,
    • opakowania wielomateriałowe: 25%,
    • odpady wielkogabarytowe: 32%
    • odpady budowlane: 25%
    • odpady niebezpieczne (z grupy odpadów komunalnych): 29%
  • Deponowanie na składowiskach nie więcej niż 74% wytworzonych odpadów komunalnych.
W zakresie sektora gospodarczego cel ogólny na lata 2004-2011 brzmi:
“Ograniczanie wytwarzania odpadów z sektora gospodarczego oraz wprowadzenie nowoczesnego systemu ich ewidencji, unieszkodliwiania i gospodarczego wykorzystania”
W projekcie planu gospodarki odpadami przyjęto wstępnie następujące główne cele na lata 2004-2007:
  • Wdrożenie systemu pełnej i wiarygodnej ewidencji odpadów i metod ich zagospodarowania (bazy danych) odpadów z sektora gospodarczego.
  • Wdrożenie skutecznego systemu kontroli i nadzoru nad gospodarowaniem odpadami, w tym prowadzenie monitoringu (działania te powinny być realizowane we współpracy z Urzędem Marszałkowskim)
  • Objęcie systemem odbioru wszystkich odpadów niebezpiecznych z sektora gospodarki
Harmonogram działań związanych z wdrożeniem gminnego planu gospodarki odpadami zaklasyfikuje działania Gminy na zadania własne i koordynowane. Do działań własnych zaliczone zostaną zadania, których całość lub część jest finansowana przez Gminę. Duża część działań w zakresie gospodarki odpadami jest przez Gminę koordynowana, szczególnie w zakresie odpadów innych niż komunalne. Wynika to z zapisów Ustawy o odpadach oraz Prawa ochrony środowiska, które nakładają na gminy obowiązki w zakresie rozwiązania problemu odpadów na danym terenie.
 
 
Konieczne jest planowe działanie w zakresie stworzenia systemu gospodarki odpadami obejmującego transport, selektywną zbiórkę i edukację ekologiczną. Wymaga to zaangażowania wielu osób reprezentujących różne firmy i samorząd, aby stworzyć spójny system. Podstawowym elementem warunkującym powodzenie całego systemu jest uczestniczenie w nim gmin na zasadzie consensusu i troski o dobro wspólne, jakim jest stan środowiska naturalnego.
Stąd też prosimy o zgłaszanie uwag, sugestii, które chcieli by Państwo zawrzeć w przygotowywanym opracowaniu.

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Miejski w Kietrzu
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Zuzanna Świerc
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2004-05-06
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Zuzanna Świerc
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2004-05-06 08:11:19
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Zuzanna Świerc
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2004-05-06 08:11:19
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Zuzanna Świerc
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2004-05-06 10:11:19
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
3385 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »

Nawigacja między stronami listy informacji