Statut
Blok przełączania pomiędzy informacjami aktualnymi i archiwalnymi
Lista informacji
Statut Gminy Kietrz
Akapit nr 1 - brak tytułu
STATUT GMINY KIETRZ
Rozdział I. Postanowienia ogólne.
§ 1.
Uchwała określa:
- ustrój Gminy Kietrz,
- zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych Gminy oraz udziału przewodniczących tych jednostek w pracach rady gminy,
- organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Miejskiej w Kietrzu i komisji Rady Miejskiej w Kietrzu,
- tryb pracy Burmistrza Kietrza,
- zasady tworzenia klubów radnych Rady Miejskiej w Kietrzu,
- zasady dostępu obywateli do dokumentów Rady, jej komisji i Burmistrza Kietrza oraz korzystania z nich.
§ 2.
Ilekroć w niniejszym Statucie jest mowa o:
- Gminie – należy przez to rozumieć gminę Kietrz,
- Radzie – należy przez to rozumieć Radę Miejską w Kietrzu,
- komisji – należy przez to rozumieć komisje Rady Miejskiej w Kietrzu,
- Komisji Rewizyjnej – należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Miejskiej w Kietrzu,
- Burmistrzu – należy przez to rozumieć Burmistrza Kietrza,
- Statucie – należy przez to rozumieć Statut Gminy Kietrz.
Rozdział II. Gmina.
§ 3.
- Gmina Kietrz jest podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego, powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.
- Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze Gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym, stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz poprzez swe organy.
§ 4.
- Gmina położona jest w Powiecie Głubczyckim, w Województwie Opolskim i obejmuje obszar 144 km2.
- Granice terytorialne Gminy określa mapa stanowiąca załącznik nr 1 do Statutu.
§ 5.
- W skład Gminy Kietrz wchodzą Miasto Kietrz oraz 12 wsi stanowiących sołectwa i funkcjonujących jako jednostki pomocnicze gminy:
- Chróścielów z przysiółkiem Gniewkowice,
- Dzierżysław,
- Kozłówki,
- Lubotyń,
- Ludmierzyce,
- Nasiedle z przysiółkiem Nowy Dwór,
- Nowa Cerekwia,
- Pilszcz,
- Rogożany,
- Rozumice,
- Ściborzyce Wielkie,
- Wojnowice.
- Gmina Kietrz graniczy z:
- Republiką Czeską – od południowego wschodu i południa,
- Gminą Branice – od zachodu,
- Gminą Głubczyce – od północy,
- Gminą Baborów – od wschodu,
- Gminą Pietrowice Wielkie – od wschodu.
§ 6.
- Herbem Gminy jest wizerunek stojącego, złotego lwa z czerwonym językiem, nad czerwonym murem na niebieskim tle w tarczy. Wzór herbu określa załącznik nr 2 do Statutu.
- Barwami Gminy Kietrz są kolory: niebieski, żółty i czerwony ułożone w trzech poziomych równoległych pasach tej samej szerokości, z których górny jest koloru niebieskiego, środkowy koloru żółtego, a dolny koloru czerwonego. Wzór flagi określa załącznik nr 3 do Statutu.
§ 7.
Siedzibą organów Gminy jest miasto Kietrz.
Rozdział III. Jednostki pomocnicze Gminy.
§ 8.
- O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej Gminy a także zmianie jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad:
- inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować, albo organy Gminy,
- utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Statut Sołectwa lub Osiedla,
- projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Burmistrz w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,
- przebieg granic jednostek pomocniczych powinien – w miarę możliwości – uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.
- Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust. 1.
- Wynik konsultacji nie ma charakteru wiążącego.
- Zamiar powołania sołectwa lub osiedla podaje się do publicznej wiadomości co najmniej 1 miesiąc przed rozpatrzeniem wniosku przez Radę.
§ 9.
- Jednostki pomocnicze gminy nie zarządzają mieniem komunalnym.
- Przy wypełnianiu zadań statutowych jednostki pomocnicze korzystają z mienia komunalnego nieodpłatnie.
§ 10.
- Rada Miejska w uchwale budżetowej może wyodrębnić środki do dyspozycji jednostek pomocniczych. Organy wykonawcze opracowują plan rozdysponowania środków i przedstawiają do zatwierdzenia zebraniu mieszkańców.
- Jednostki pomocnicze gminy gospodarują samodzielnie środkami wydzielonymi do ich dyspozycji, zgodnie z planem, o którym mowa w ust. 2.
- Jednostki pomocnicze decydując o przeznaczeniu środków, zgodnie z planem, o którym mowa w ust. 2 obowiązane są do przestrzegania podziału w układzie działów lub rozdziałów klasyfikacji budżetowej.
- Obsługę i kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje Skarbnik Gminy i przedkłada informację w tym zakresie burmistrzowi.
- Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów gminy na zasadach określonych w statutach tych jednostek.
§ 11.
- Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej winien uczestniczyć w sesjach Rady.
- Przewodniczący może zabierać głos na sesjach, nie ma jednak prawa do udziału w głosowaniu.
- Przewodniczącym, o których mowa w ust. 1 za uczestnictwo w sesjach przysługują diety na zasadach określonych w odrębnej uchwale.
Rozdział IV. Rada Miejska.
1.Organizacja wewnętrzna Rady.
§ 12.
Rada składa się z radnych w liczbie określonej ustawą.
§ 13.
- Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz przez Burmistrza w zakresie, w jakim wykonuje on uchwały Rady.
- Burmistrz i komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.
§ 14.
- Rada na pierwszej sesji nowej kadencji dokonuje wyboru spośród radnych Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego.
- Czynności związane ze zwołaniem pierwszej sesji nowo wybranej rady obejmują:
- określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej rady,
- przygotowanie projektu porządku obrad,
- dokonanie otwarcia sesji,
- powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród radnych obecnych na sesji.
- Projekt porządku obrad, o jakim mowa w ust. 2 pkt. 2 powinien obejmować sprawozdanie o stanie gminy dotychczasowego Burmistrza.
2. Radni.
§ 15.
Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.
§ 16.
- W przypadkach wniosku pracodawcy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy, Rada przed podjęciem uchwały, umożliwia radnemu złożenie wyjaśnień.
- Radni mogą zwracać się bezpośrednio do Rady we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem przez nich funkcji radnego.
- Przewodniczący Rady.
§ 17.
Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczący, w szczególności:
- zwołuje sesje Rady,
- przewodniczy obradom,
- kieruje obsługę kancelaryjną posiedzeń Rady,
- zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,
- podpisuje uchwały Rady,
- czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.
§ 18.
- Przewodniczący oraz Wiceprzewodniczący Rady koordynują z ramienia Rady prace Komisji Rady.
- Podziału zadań w zakresie, o jakim mowa w ust. 1 dokonuje Przewodniczący Rady.
Rozdział V. Tryb pracy Rady.
1. Sesje Rady.
§ 19.
Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji określone w ustawie oraz w innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw.
§ 20.
- Rada odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością potrzebną do wykonania zadań Rady, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
- Sesjami zwyczajnymi są sesje przewidziane w planie pracy Rady.
- Sesjami zwyczajnymi są także sesje nie przewidziane w planie, ale zwołane w trybie przewidzianym w ustawie.
2. Przygotowanie sesji
§ 21.
- Sesje przygotowuje Przewodniczący.
- Przygotowanie sesji obejmuje:
- ustalenie porządku obrad,
- ustalenie czasu i miejsca obrad,
- zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał, dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad.
- Sesje zwołuje Przewodniczący Rady, lub z jego upoważnienia Wiceprzewodniczący.
- O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesyjnych powiadamia się radnych najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad, za pomocą listów poleconych lub w inny skuteczny sposób.
- W razie niedotrzymania terminów, o jakich mowa w ust. 4 Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad, przed głosowaniem nad ewentualnym wnioskiem o zmianę porządku obrad.
- Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady powinno być podane do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.
- Terminy o jakich mowa w ust. 4 rozpoczynają bieg od dnia następnego po doręczeniu powiadomień i nie obejmują dnia odbywania sesji.
§ 22.
- Przed każdą sesją Przewodniczący Rady, po zasięgnięciu opinii Burmistrza ustala listę osób zaproszonych na sesję.
- W sesjach Rady uczestniczą z głosem doradczym – Burmistrz, Zastępca Burmistrza oraz Sekretarz i Skarbnik Gminy.
- Do udziału w sesjach Rady mogą zostać zobowiązani kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych podlegających kontroli Rady.
3. Przebieg sesji.
§ 23.
- Sesje Rady odbywają się w sali obrad budynku Urzędu Miejskiego w Kietrzu.
- Rada może uchwalić sesje wyjazdowe.
- Przewodniczący Rady może zwołać uroczystą sesję Rady i w tym przypadku odstąpić od stosowania przepisów dotyczących przebiegu sesji zwyczajnej.
- Burmistrz obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.
§ 24.
Publiczność obserwująca przebieg sesji zajmuje wyznaczone dla niej miejsca.
§ 25.
§ 25.
Wyłączenie jawności sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w przepisach powszechnie obowiązującego prawa.
§ 26.
- Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.
- Na wniosek Przewodniczącego obrad bądź radnego, Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.
- O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 Rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.
- Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokóle.
§ 27.
Kolejne sesje Rady zwoływane są w terminach ustalanych w planie pracy rady lub w terminach określonych przez Przewodniczącego Rady.
§ 28.
- Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu.
- Przewodniczący Rady nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych w miejscu odbywania posiedzenia Rady spadnie poniżej połowy składu; jednakże Rada nie może wówczas podejmować uchwał.
§ 29.
- Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady.
- Rada na wniosek Przewodniczącego Rady może powołać spośród radnych Sekretarza obrad i powierzyć mu prowadzenie listy mówców, rejestrowanie zgłoszonych wniosków, obliczanie wyników głosowania jawnego, sprawdzanie quorum oraz wykonywanie innych czynności o podobnym charakterze.
§ 30.
- Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady formuły: “Otwieram …… sesję Rady …………………”
- Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad.
§ 31.
Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmiany porządku obrad.
§ 32.
Porządek obrad obejmuje w szczególności:
- przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji,
- informacje Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym,
- sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady,
- sprawozdania z działalności stałych komisji Rady,
- rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęcie stanowiska,
- interpelacje i zapytania radnych,
- odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzednich sesjach,
- wolne wnioski i informacje.
§ 33.
- Sprawozdanie o jakim mowa w § 32 pkt 3 składa Burmistrz lub jego zastępca.
- Sprawozdania komisji Rady składają przewodniczący komisji lub sprawozdawcy wyznaczeni przez komisje.
§ 34.
- Interpelacje i zapytania są kierowane do Burmistrza.
- Interpelacje dotyczą spraw gminnej wspólnoty o zasadniczym charakterze.
- Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.
- Interpelacje składa się w formie pisemnej na ręce Przewodniczącego Rady; Przewodniczący niezwłocznie przekazuje interpelację adresatowi.
- Odpowiedź na interpelacje jest udzielana w formie pisemnej, w terminie 21 dni – na ręce Przewodniczącego Rady i radnego składającego interpelację.
- Odpowiedzi na interpelację udziela Burmistrz lub właściwe rzeczowo osoby, upoważnione do tego przez Burmistrza.
- W razie uznania odpowiedzi za niezadowalającą, radny interpelujący może zwrócić się do Przewodniczącego Rady o interwencje celem niezwłocznego uzupełnienia odpowiedzi.
- Przewodniczący Rady informuje radnych o złożonych interpelacjach i odpowiedziach na nie na najbliższej sesji Rady, w ramach odrębnego punktu porządku obrad.
§ 35.
- Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów Gminy, także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.
- Zapytania formułowane są pisemnie na ręce Przewodniczącego Rady lub ustnie, w trakcie sesji Rady.
- Jeśli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwa, pytany udziela odpowiedzi pisemnej w terminie 14 dni. Paragraf 34 ust. 5, 6 i 7 stosuje się odpowiednio.
§ 36.
- Przewodniczący Rady prowadzi obrady według ustalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusje nad każdym z punktów.
- Przewodniczący Rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń; w uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.
- Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego Rady.
- Przewodniczący Rady może zabierać głos w każdym momencie obrad.
- Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie nie będącej radnym.
§ 37.
- Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.
- Przewodniczący Rady może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę “do rzeczy”.
- Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący Rady przywołuje radnego “do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokóle.
- Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i do publiczności.
§ 38.
Na wniosek radnego, Przewodniczący Rady przyjmuje do protokółu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.
§ 39.
- Przewodniczący Rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, w szczególności dotyczących:
- stwierdzenia quorum,
- zmiany porządku obrad,
- ograniczenia czasu wystąpienia dyskutantów,
- zamknięcia listy mówców lub kandydatów,
- zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,
- zarządzenia przerwy,
- odesłania projektu uchwały do komisji,
- przeliczenia głosów,
- przestrzegania regulaminu obrad.
- Wnioski formalne Przewodniczący Rady poddaje pod dyskusję po dopuszczeniu jednego głosu “za” i jednego głosu “przeciwko” wnioskowi, po czym poddaje sprawę pod głosowanie.
§ 40.
- Sprawy osobowe Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego. Rada może jednak postanowić inaczej.
- Postanowienie ust. 1 nie dotyczy przypadków nieusprawiedliwionej nieobecności zainteresowanego na sesji.
§ 41.
- Po wyczerpaniu listy mówców, Przewodniczący Rady zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej Komisji lub Burmistrzowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność – przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.
- Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę głosowania.
- Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania, Przewodniczący Rady może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.
§ 42.
- Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy sesję, wypowiadając formułę: “ Zamykam ……… sesję Rady ……………”.
- Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.
- Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.
§ 43.
- Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.
- Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały podjętej nie wcześniej, niż na następnej sesji.
- Postanowienia ust. 2 nie stosuje się w odniesieniu do oczywistych omyłek.
§ 44.
Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla miejsca, w którym sesja się odbywa.
§ 45.
Pracownik Urzędu Miejskiego, wyznaczony przez Burmistrza, w uzgodnieniu z Przewodniczącym Rady, sporządza z każdej sesji protokół.
§ 46.
- Protokół z sesji musi wiernie odzwierciedlać jej przebieg.
- Protokół z sesji powinien w szczególności zawierać:
- numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numery uchwał, imię i nazwisko przewodniczącego obrad i protokolanta,
- stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
- imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,
- odnotowanie przyjęcia protokółu z poprzedniej sesji,
- ustalony porządek obrad,
- przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,
- przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów: “za”, “przeciw” i “wstrzymujących” oraz głosów nieważnych,
- wskazanie wniesienia przez radnego zdania odrębnego do treści uchwały,
- podpis Przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół.
§ 47.
- W trakcie obrad lub nie później niż na najbliższej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokółu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący Rady po wysłuchaniu protokolanta.
- Jeżeli wniosek wskazany w ust. 1 nie zostanie uwzględniony, wnioskodawca może wnieść sprzeciw do Rady.
- Rada może podjąć uchwałę o przyjęciu protokółu z poprzedniej sesji po rozpatrzeniu sprzeciwu, o jakim mowa w ust. 2.
§ 48.
- Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Radę uchwał, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego Rady.
- Uchwały Przewodniczący Rady doręcza Burmistrzowi najpóźniej w ciągu 4 dni od dnia zakończenia sesji.
- Wyciągi z protokółu z sesji oraz kopie uchwał Przewodniczący Rady doręcza tym jednostkom organizacyjnym, które są zobowiązane do określonych działań, z dokumentów tych wynikających.
§ 49.
Obsługę biurową sesji (wysyłanie zawiadomień, wyciągów z protokołów itp.) sprawuje pracownik Urzędu Miejskiego w uzgodnieniu z Przewodniczącym Rady.
4. Uchwały.
§ 50.
- Uchwały, o jakich mowa w § 19 ust. 1, a także deklaracje, oświadczenia apele i opinie, o jakich mowa w § 19 ust. 2 są sporządzone w formie odrębnych dokumentów.
- Przepis ust. 1 nie dotyczy postanowień proceduralnych.
§ 51.
- Z inicjatywą podjęcia uchwały może wystąpić:
- co najmniej pięciu radnych,
- Burmistrz,
- Komisje stałe i doraźne Rady.
- Projekt uchwały powinien określać w szczególności:
- tytuł uchwały,
- podstawę prawną,
- postanowienia merytoryczne,
- w miarę potrzeby określenie źródła sfinansowania realizacji uchwały,
- określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały i złożenia sprawozdania po jej wykonaniu,
- ustalenie terminu obowiązywania lub wejścia w życie uchwały.
- Projekt uchwały powinien zostać przedłożony Radzie wraz z uzasadnieniem, w którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały oraz informację o skutkach finansowych jej realizacji.
- Projekty uchwał są opiniowane co do ich zgodności z prawem przez radcę prawnego.
§ 52.
- Ilekroć przepisy prawa ustanawiają wymóg działania Rady po zaopiniowaniu jej uchwały, w uzgodnieniu lub w porozumieniu z organami administracji rządowej lub innymi organami, do zaopiniowania lub uzgodnienia przedkładany jest projekt uchwały przyjęty przez Radę.
- Postanowienie ust. 1 nie ma zastosowania, gdy z przepisów prawa wynika, że przedłożeniu podlega projekt uchwały Rady, sporządzony przez Burmistrza.
§ 53.
- Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący Rady, o ile ustawy nie stanowią inaczej.
- Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do Wiceprzewodniczącego.
§ 54.
- Burmistrz ewidencjonuje oryginały uchwał w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji Rady.
- Odpisy uchwał przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji i do wiadomości zależnie od ich treści.
5. Procedura głosowania.
§ 55.
W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.
§ 56.
- Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.
- Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza Przewodniczący obrad, przelicza oddane głosy “za”, “przeciw” i “wstrzymujące się”, sumuje je i porównując z listą radnych obecnych na sesji, względnie ze składem lub ustawowym składem rady, nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole sesji.
- Do przeliczenia głosów Przewodniczący obrad może wyznaczyć radnych.4. Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący obrad.
§ 57.
- W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą ponumerowanych kart ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna z wyłonionym spośród siebie przewodniczącym.
- Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je, wyczytując kolejno radnych z listy obecności.
- Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.
- Po przeliczeniu głosów Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.
- Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu sesji.
§ 58.
- Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
- W pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący rozstrzyga Przewodniczący obrad.
- W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, Przewodniczący obrad przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów, a następnie zarządza wybory.
- Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.
§ 59.
- Jeżeli oprócz wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku (wniosków), w pierwszej kolejności Rada głosuje nad wnioskiem o odrzucenie wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały.
- Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym, że w pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.
- W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.
- W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek stosuje się zasadę określoną w § 60 ust. 2.
- Przewodniczący obrad może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek do projektu uchwały.
- Przewodniczący obrad zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.
- Przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust. 6 na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.
6. Komisje Rady.
§ 60.
- Przedmiot działania poszczególnych komisji stałych i zakres zadań komisji doraźnych określa Rada w odrębnych uchwałach.
- Postanowienie ust. 1 nie dotyczy Komisji Rewizyjnej Rady.
- Radny nie może być członkiem więcej niż 2 komisji.
- Przewodniczących i składy poszczególnych komisji, o których mowa w § 65 ust. 2, wybiera Rada w drodze uchwały.
§ 61.
- Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy przedłożonym Radzie.
- Rada może nakazać komisjom dokonanie w planie pracy stosownych zmian.
§ 62.
- Do wykonywania swoich zadań Rada powołuje komisje stałe lub doraźne.
- Komisjami stałymi są:
- Komisja Rewizyjna w składzie 4 osoby,
- Komisja ds. rozwoju miasta, oświaty i usług w składzie do 5 osób,
- Komisja ds. rozwoju rolnictwa i warunków bytowych wsi w składzie do 5 osób,
- Komisja ds. mieszkaniowych, rodziny i świadczeń socjalnych w składzie do 5 osób.
§ 63.
Rada wybiera Przewodniczącego Komisji i na jego wniosek pozostały skład osobowy.
§ 64.
- Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.
- Komisje Rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych gmin, zwłaszcza sąsiadujących, a nadto z innymi podmiotami, jeśli jest to uzasadnione przedmiotem ich działalności.
- Komisje uchwalają opinie oraz wnioski i przekazują je Radzie.
- Na podstawie upoważnienia Rady, Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady, koordynujący pracę komisji Rady mogą zwołać posiedzenie komisji i nakazać złożenie Radzie sprawozdania.
§ 65.
Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji lub zastępca przewodniczącego komisji, wybrany przez członków danej komisji.
§ 66.
- Komisje pracują na posiedzeniach.
- Do posiedzeń komisji stałych stosuje się odpowiednio przepisy o posiedzeniach Komisji Rewizyjnej.
§ 67.
- Przewodniczący komisji stałych co najmniej raz do roku przedstawiają na sesji Rady sprawozdania z działalności komisji.
- Przepis ust 1 stosuje się odpowiednio do doraźnych komisji zespołów powołanych przez Radę.
§ 68.
- Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu komisji.
- Dokumentację pracy komisji prowadzi i przechowuje Biuro Rady Miejskiej
Rozdział VI. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej.
1. Organizacja Komisji Rewizyjnej.
§ 69.
- Komisja Rewizyjna jest stałą komisją powołaną w celu kontrolowania działalności Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych gminy.
- Celem działań kontrolnych jest dostarczenie Radzie informacji niezbędnych dla oceny działalności Burmistrza i gminnych jednostek organizacyjnych, zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w działalności kontrolowanych jednostek oraz pomoc w usuwaniu tych zjawisk.
- Komisja bada i ocenia na polecenie Rady materiały z kontroli działalności Burmistrza i jednostek organizacyjnych gminy dokonywanych przez inne podmioty. Powyższe dotyczy także materiałów z kontroli zewnętrznych.
- Komisja wydaje opinie w przypadkach i na zasadach określonych w ustawach i niniejszym regulaminie.
§ 70.
Komisja Rewizyjna składa się z Przewodniczącego i trzech członków.
§ 71.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje pracę komisji i prowadzi jej obrady. W przypadku niemożności działania Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rada wyznacza osobę go zastępującą, spośród pozostałych członków.
§ 72.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej podlegają wyłączeniu od udziału w działaniach Komisji w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.
- W sprawie wyłączenia członków Komisji Rewizyjnej decyduje pisemnie Przewodniczący Komisji.
- O wystąpieniu Przewodniczącego Komisji decyduje Rada w formie zgłoszenia wniosku i przegłosowania go z odpowiednim zapisem w protokole z obrad.
- Wyłączony członek Komisji Rewizyjnej może odwołać się na piśmie do Rady w terminie 7 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej decyzji.
2. Zadania kontrolne.
§ 73.
- Komisja kontroluje działalność Burmistrza i jednostek organizacyjnych Gminy pod względem: legalności, gospodarności, rzetelności i celowości oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
- Komisja Rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych jednostek, w tym wykonanie budżetu gminy.
- Komisja wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady w zakresie w formach wskazanych w uchwałach Rady.
§ 74.
Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
- kompleksowe – obejmujące całość działania kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,
- problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności,
- sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania kontrolowanej jednostki.
§ 75.
- Komisja przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w planie pracy Komisji zatwierdzonym przez Radę.
- Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nie objętej zatwierdzonym planem pracy komisji na uzasadniony pisemny wniosek ¼ ustawowego składu Rady.
- Komisja nie może przeprowadzać kontroli problemowych bez zatwierdzonych przez Radę planów pracy lub wydanych uchwał.
- Komisja może przeprowadzić kontrole sprawdzające, także wówczas, gdy nie są one objęte planem pracy Komisji.
§ 76.
- Rada może nakazać Komisji nie rozpoczynanie kontroli, a także przerwania kontroli prowadzonej przez Komisję. Powyższe dotyczy również wykonania poszczególnych czynności kontrolnych.
- Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.
- Uchwały Rady, o których mowa w ust. 2 wykonywane są niezwłocznie.
- Komisja Rewizyjna jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowych, jak i problemowych i sprawdzających.
§ 77.
- Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.
- Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty (wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne, wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.).
- Przewodniczący Komisji może zasięgnąć opinii i korzystać z pomocy ekspertów spoza komisji.
3. Tryb kontroli.
§ 78.
- Kontroli kompleksowych dokonuje cała Komisja.
- Kontrole problemowe i sprawdzające mogą być przeprowadzone przez Przewodniczącego Komisji, lub dwóch członków Komisji.
§ 79.
- W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i Burmistrza.
- Jeżeli podejrzenie dotyczy Burmistrza kontrolujący zawiadamia o tym Przewodniczącego Rady.
4. Protokoły kontroli.
§ 80.
Kontrolujący sporządza z przeprowadzonej kontroli w terminie 3 dni od daty jej zakończenia protokół pokontrolny obejmujący:
nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,
- imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących) i kontrolowanego,
- daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,
- określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,
- przebieg i wyniki czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski z kontroli wskazujące na stwierdzone nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,
- datę i miejsce podpisania protokołu,
- podpisy kontrolującego (kontrolujących) i kierownika konkretnego podmiotu lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyny odmowy,
- protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycję co do sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
§ 81.
- Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
- Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.
- Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.
- Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych, niż określone w ust. 3.
§ 82.
Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.
§ 83.
- Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego Rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.
- Uwagi składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.
§ 84.
Protokół pokontrolny sporządza się w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, które to egzemplarze w terminie 3 dni od daty podpisania protokołu otrzymują: Przewodniczący Rady, Przewodniczący Komisji i kierownik kontrolowanego podmiotu.
Rozdział VII. Kluby radnych.
§ 85.
- Radni mogą tworzyć kluby radnych na zasadach przynależności politycznej, zawodowej, lub innej.
- Klub radnych może być utworzony przez co najmniej 5 radnych.
- Kluby radnych działają w ramach Rady lecz są od niej niezależne.
- Radny może być członkiem tylko jednego klubu.5. Kluby radnych działają na podstawie własnego regulaminu. Regulamin ten nie może być sprzeczny ze Statutem.
§ 86.
- Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu Rady, który prowadzi rejestr klubów.
- W zgłoszenie podaje się:
- nazwę klubu,
- listę członków,
- imię i nazwisko przewodniczącego klubu.
- Kluby radnych działają społecznie i zapewniają sobie własną obsługę biurową.
Rozdział VIII. Tryb pracy Burmistrza.
§ 87.
Burmistrz wykonuje:
- uchwały Rady,
- jemu przypisane zadania i kompetencje,
- zadania powierzone, o ile ich wykonywanie – na mocy przepisów obowiązującego prawa - należy do niego,
- inne zadania określone ustawami i niniejszym Statutem.
§ 88.
Zastępca Burmistrza przejmuje wykonywanie zadań i kompetencji określonych w § 90 w przypadku uzyskania upoważnienia od Burmistrza.
Rozdział IX. Jednostki organizacyjne.
§ 89.
- W gminie istnieją jednostki organizacyjne Gminy, zwane dalej jednostkami, powołane odrębnymi uchwałami Rady.
- Wykaz jednostek organizacyjnych Gminy stanowi załącznik nr 4 do Statutu.
§ 90.
- Na czele każdej jednostki stoi kierownik.
- Pracodawcą i bezpośrednim zwierzchnikiem służbowym kierownika jednostki jest Burmistrz.
- Jeżeli przepisy nie stanowią inaczej, Burmistrz postanawia, czy kierownik jednostki będzie wyłoniony w drodze konkursu.
§ 91.
- Kierownik jednostki jest zobowiązany do przedkładania wszelkich informacji dotyczących działalności podległej mu jednostki na każde polecenie Burmistrza, Komisji Rewizyjnej i Rady.
- Radni mogą zwracać się do kierownika jednostki w sprawach dotyczących realizacji zadań Rady tylko za pośrednictwem Burmistrza.
§ 92.
- Sposób prowadzenia gospodarki finansowej przez jednostkę określa Rada w uchwale o jej powołaniu.
- Roczny budżet jednostki ustala Rada w uchwale budżetowej.
- Kierownik jednostki ma prawo uczestniczenia w posiedzeniach komisji i sesji Rady, na których uchwalany jest budżet jego jednostki.
- Kierownik jednostki jest odpowiedzialny za prawidłową realizację budżetu w kierowanej przez siebie jednostce oraz za powierzone mu do korzystania mienie komunalne.
Rozdział IX. Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów Rady, Komisji i Burmistrza.
§ 93.
- Pod pojęciem zadań o charakterze publicznym w rozumieniu ustawy są zadania własne gminy, określone w art. 7 ust. 1, których celem jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.
- Pod pojęciem udostępniania należy rozumieć – możliwość uzyskania informacji, zapoznania się z protokołem sesji czy komisji lub zrobienia notatek.
§ 94.
Za udostępnienie obywatelom dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych przez organy gminy, w tym protokołów z posiedzeń Rady i komisji Rady, odpowiada Burmistrz lub wyznaczona przez niego osoba.
§ 95.
- Wniosek o udostępnienie dokumentu, o którym mowa w § 94, obywatel zwany dalej wnioskodawcą, składa do Burmistrza lub osoby przez niego upoważnionej.
- Dokument winien być udostępniony bez zbędnej zwłoki nie później niż w ciągu 30 dni od zgłoszenia wniosku.
§ 96.
- Burmistrz lub osoba przez niego upoważniona odmówi udostępnienia dokumentu lub jego fragmentu, jeżeli zawierają informacje chronione przed ujawnieniem na podstawie ustaw.
- Odmowa udostępnienia, o której mowa w ust. 1 następuje na piśmie z podaniem przepisu prawa stanowiącego podstawę odmowy, w ciągu 14 dni od złożenia wniosku.
§ 97.
Dokumenty, o których mowa w § 94 są udostępniane w obecności pracownika Urzędu w komórce organizacyjnej Urzędu lub w innym miejscu wskazanym przez Burmistrza.
§ 98.
- Udostępnianie dokumentów, o których mowa w § 94 nie obejmuje sporządzania i wydawania kserokopii bądź odpisów udostępnionych dokumentów.
- Wydawanie dokumentów poza miejsce udostępnienia, o którym mowa w § 100 jest zabronione.
§ 99.
Udostępnianie dokumentów obywatelom, o których mowa w § 95 jest bezpłatne.
Rozdział XI. Pracownicy samorządowi.
§ 100.
W Urzędzie Miejskim w Kietrzu na podstawie mianowania zatrudnia się pracowników na następujących stanowiskach:
- Kierownik Referatu Oświaty i Wychowania,
- Kierownik Referatu Gospodarki Nieruchomościami,
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający informację: | Podmiot udostępniający informację: Urząd Miejski w Kietrzu |
||
---|---|---|---|
Osoba, która wytworzyła informację: | Osoba, która wytworzyla informację: Zuzanna Świerc |
Data wytworzenia informacji: | Data wytworzenia informacji: 2003-07-09 |
Osoba, która odpowiada za treść: | Osoba, która odpowiada za treść: Zuzanna Świerc |
Data wprowadzenia do BIP | Data wprowadzenia do BIP 2003-07-09 10:02:03 |
Wprowadził informację do BIP: | Wprowadził informację do BIP: Zuzanna Świerc |
Data udostępnienia informacji: | Data udostępnienia informacji: 2003-07-09 10:02:03 |
Osoba, która zmieniła informację: | Osoba, która zmieniła informację: Krzysztof Dereń |
Data ostatniej zmiany: | Data ostatniej zmiany: 2016-11-28 13:29:12 |
Artykuł był wyświetlony: | Artykuł był wyświetlony: 3177 raz(y) |